LearnBoost Written By :

LearnBoost Written By :

1.ERWANA BT. HJ. MD SALLEH (PT122061CT)
2.JULIZAN BT. JIWA ARMARUN (PT122108CT)
3.SAMSIAH BT. SULAIMAN (PT122247CT)
4.SHARIFAH LIZAWATI BT SHAMSUDDIN (PT122253CT)
5.SITI NADIAH BT. TAWAKKAL (PT122263CT)

Friday, 28 December 2012

Rancangan Tahunan PJK Tingkatan 4 2012



Rancangan Tahunan PJK Tingkatan 4 2012

RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN TINGKATAN 4 2012

*MINGGU
*PELAJARAN *TUNJANG PEMBELAJARAN *UNIT PEMBELAJARAN
*SPESIFIKASI *OBJEKTIF ( A=Aras objektif)
*HASIL PEMBELAJARAN *KAEDAH/ AKTIVITI
*KBKK
*NILAI *RUJUKAN TEKS
Minggu 1& 2

Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan

Pengenalan

• Etika
• Peraturan

semasa pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
Murid dapat:
1. Mematuhi etika dan peraturan semasa pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
2. Menunjukkan sikap yang baik dan bersesuaian dengan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mematuhi peraturan yang ditetapkan
Nilai:
1. Hormat menghormati
2. Berfikiran rasional
Minggu 3

P. Kesihatan TP1: Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kesihatan Diri
Spf :
(a) Kesenggangan
(b) Rehat

(i) Konsep
(ii) Faedah
(iii) Merancang aktiviti Murid dapat:
A1 : Menyatakan konsep kesenggangan dan rehat
A2 : Menyenaraikan faedah kesenggangan dan rehat
A3 : Memilih dan merancang aktiviti kesenggangan dan rehat yang sesuai untuk memenuhi keperluan diri sendiri
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan

Minggu 4 Cuti Tahun Baru Cina

Minggu 5 & 6

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :
(1) Definisi Daya Tahan Kardiovaskular
(2) Aktiviti:
• Merentas Desa Murid dapat:
A1 : Menyenaraikan tiga langkah keselamatan semasa latihan litar atau merentas desa
A2(I) : Menulis dua kriteria pemilihan laluan merentas desa
A2(ii) : Merancang dan mengelola pertandingan merentas desa
A2(iii) Menerangkan dua daripada tugas dalam pengelolaan merentas desa
A3 : Membandingkan persamaan dan perbezaan antara merentas desa dan larian maraton. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Merentas desa
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 7 &8

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(2) Aktiviti:
• Senamrobik
ATAU
• Berjalan deras 2-3km

(3) Kepentingan daya tahan kardiovaskular dalam permainan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan dua kepentingan daya tahan kardiovaskular dalam permainan
A2 : Merancang dan mengendalikan aktiviti senamrobik atau berjalan deras 2-3 km
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Senamrobik ATAU Berjalan deras
2-3 km
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 9 & 10 & 11 Peperiksaan
Cuti pertengahan penggal 1
Minggu 12

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(c) Sistem pengaliran darah Murid dapat:
A1 : Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua organ yang terlibat dalam sistem pengaliran darah
A2(I) : Menyatakan bagaimana sistem pangaliran darah berfungsi
A2(ii) : Menyatakan 2 faedah aktiviti daya tahan kardiovaskular terhadap keefisyenan sistem pengaliran darah Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Yedari sistem penting dalam tubuh badan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 13

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(d) Pengenalan alat-alat kecergasan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan sekurang-kurangnya dua alatan kecergasan
A2 : Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua faedah alatan kecergasan kepada daya tahan kardiovaskular Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul dan menapal artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kecergasan dan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Sayang akan nyawa

Minggu 14

P. Kesihatan TP1: Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kesihatan Diri
Spf :
(c) Istirahat
(d) Tidur

(i) Konsep
(ii) Faedah
(iii) Merancang aktiviti Murid dapat:
A1 : Menyatakan konsep istirahat dan tidur
A2 : Menyenaraikan faedah istirahat dan tidur
A3 : Memilih dan merancang aktiviti istirahat dan tidur yang sesuai untuk memenuhi keperluan diri sendiri
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan


Minggu 15 & 16
P. Jasmani TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Otot Isometrik
Spf :
(a) Definisi Daya Tahan Otot Isometrik
(b) Aktiviti
(i) Tolak dinding
(ii) Bergayut siku bengkok
(iii) Cekak cangkuk
(iv) Lawan runtun cangkuk siku
© Kesan latihan
(d) Kaedah latihan
(e) Langkah-langkah keselamatan Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan definisi daya tahan otot isometrik
A1(ii) : Melakukan satu aktiviti daya tahan otot isometrik
A2 : Mengelolakan penilaian berasaskan aktiviti daya tahan otot isometrik
A3(I) : Menerangkan tahap pencapaian berdasarkan pengumpulan data satu ujian daya tahan otot isometrik
A3(ii) : Menerangkan sekurang-kurangnya dua kesan latihan daya tahan otot isometrik
A3(iii) : Menyatakan dengan tepat kaedah salah satu aktiviti daya tahan otot isometik yang dilakukan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti daya tahan otot isometrik

Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Aktiviti daya tahan otot isometrik
4. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 17 & 18

P.Jasmani


TP1 : Kecergasan
UP : Kekuatan Otot
Spf :
(1) Definisi Kekuatan Otot
(2) Aktiviti:
(i) Memanjat tali
(ii) Half squat (bersama beban)
(iii) Tekan tubi sambil menepuk tangan
(iv) Baring, angkat kaki, lutut bengkok (atas bangku)
Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan definisi Kekuatan Otot
A1(ii) : Memanjat tali menggunakan anggota tangan dan kaki
A1(iii) : Melakukan sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dirancang dengan selamat dan betul
A2 : Menyatakan sekurang-kurangnya satu otot utama yang terlibat dalam sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dilakukan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Aktiviti kekuatan otot
4. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 19

P. Kesihatan TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Perasaan
Spf : (a) Emosi remaja
(i) Perubahan
(ii) Sebab-sebab Murid dapat:
A2 : Membincangkan sebab-sebab perubahan emosi remaja
A3 : Menghuraikan kesan perubahan emosi remaja dalam kehidupan seharian.
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berfikiran rasional sesuai dengan perubahan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama

Minggu 20

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(a) Hoki
Spf :
(I) Memukul
(II) Menahan
(III) Menolak
(IV) Menggelecek Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan hoki dengan betul dan selamat
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan hoki
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan hoki
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan hoki
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan perm,ainan hoki
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 21,222&23 Peperiksaan pertengahan Tahun dan Cuti pertengahan Tahun
Minggu 24

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(a) Hoki
Spf :
(iii) Menggelecek
(iv) Menguis
(v) Mencedok
(vi) Menjaga gol
(vii) Peraturan dan undang-undang Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan hoki dengan betul dan selamat
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan hoki
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan hoki
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan hoki
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan perm,ainan hoki
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang dalam permainan hoki Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 25

P. Kesihatan TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kekeluargaan
Spf :
(a) Fungsi keluarga
(b) Aspek-aspek kehidupan berkeluarga
(c) Kebajikan anggota keluarga
(d) Institusi kekeluargaan Murid dapat:
A1 : Menyatakan fungsi dan aspek hidup berkeluarga
A2 : Menjelaskan pentingnya menjaga kebajikan anggota keluarga
A3 : Membincangkan peranan setiap ahli keluarga dalam memelihara kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berfikiran rasional dan menjalankan peranan yang baik sebagai ahli sebuah keluarga
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama

Minggu 26

P. Jasmani
TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(b) Tenis
(i) Grip
(ii) Pukulan
(iii) Voli
(iv) Servis

ATAU

(c) Sepak takraw
(i) Servis
(ii) Menyerkap/mengawal
(iii) Mengumpan
(iv) Menanduk Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis atau sepak takraw dengan betul dan selamat.
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan tenis atau sepak takraw
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan tenis atau sepak takraw
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan tenis atau sepak takraw
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan permainan tenis atau sepak takraw
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 27 Olahraga
Minggu 28

P. Jasmani
TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(b) Tenis
(v) Smesy
(vi) Lob
(vii) Peraturan dan undang-undang

ATAU

(c) Sepak takraw
(v) Merejam
(vi) Menghadang
(vii) Peraturan dan undang-undang Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis atau sepak takraw dengan betul dan selamat.
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan tenis atau sepak takraw
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan tenis atau sepak takraw
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan tenis atau sepak takraw
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan permainan tenis atau sepak takraw
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang dalam permainan tenis atau sepak takraw Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 29

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(a) Penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan
(i) Diabetes
(ii) Darah Tinggi Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan kesan-kesan tabiat makan yang tidak sihat
A1(ii) : Menyenaraikan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat makan.
A2(I) : Menjelaskan kesan bagi setiap penyakit
A3 : Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa

Minggu 30

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Olahraga
(a) Balapan
Spf :
(i) Lari berpagar
• Fasa berlepas
• Fasa lonjakan
• Fasa penerbangan
• Fasa mendarat
• Fasa penamat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lari berpagar
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat kijang
A3(I) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri sendiri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat
A3(iii) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang lari berpagar
A3(iv): Menyatakan sekurang-kurangnya dua aspek keselamatan dalam lari berpagar Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 31

P.Jasmani


TP2: Kemahiran
UP : Olahraga (b)Padang
Spf : (I) Lompat kijang
• Fasa lari landas
• Fasa lonjakan
• Fasa melangkah
• Fasa lonjakan kaki bebas
• Fasa penerbangan
• Fasa mendarat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan
Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lompat kijang
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat kijang
A3(I) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri sendiri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat
A3(iii) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang lompat kijang
A3(iv): Menyatakan sekurang-kurangnya dua aspek keselamatan dalam lompat kijang
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Latihan bertulis
3. Praktikal
4. Kuiz
KBKK:
Mengamalkan rekreasi secara positif
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan
3. Bekerjasama








Minggu 32
P. Jasmani TP2: Kemahiran
UP : Olahraga (b) Padang
Spf : (ii) Lompat jauh
• Fasa lari landas
• Fasa lonjakan
• Fasa layangan
• Fasa mendarat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lompat jauh
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat jauh
A3(I) : Menilai kemahiran yang dikaukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat

Kaedah/Aktiviti
1. Teori
2. Pembentangan kumpulan
3. Praktikal
4. Kuiz
KBKK:
Mengamalkan rekreasi secara positif
Nilai:
1. Menghargai anugerah Tuhan
2. Bekerjasama

Minggu 33

P. Kesihatan

TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(a) Penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan
(iii) Penyakit jantung
(iv) Kanser usus atau mulut Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan kesan-kesan tabiat makan yang tidak sihat
A1(ii) : Menyenaraikan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat makan.
A2(I) : Menjelaskan kesan bagi setiap penyakit
A3 : Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa

Minggu 34 Cuti Hari Raya
Minggu 35

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : 3. Gimnastik
(a) Gimnastik artistik
(i) Hamburan
• Lejang kuda
• Hamburan Arab memerang hujung bangku
• Lombol sisi
• Lombol kangkang
• Lombol lunjur
• Hambur kepala
• Lombol bujur lalu
• Lombol bujur kangkang

(ii) Rangkaian
• Rangkaian dua kemahiran dari mana-mana pola pergerakan yang berlainan
• Rangkaian tiga kemahiran dari mana-mana pola pergerakan yang berlainan

ATAU

TP2 : Kemahiran
UP : 3. Gimnastik
Spf : (b) Gimnastik irama
(i) Melentik
• Berdiri di atas satu kaki dan melentik ke belakang
• Berdiri di atas satu kaki dan melentik ke sisi
• Kombinadi dua jenis lentikan badan (pilihan sendiri)
(i) Meringkuk dan melunjur
• Alunan badan dari posisi melutut
• Alunan badan dari posisi berdiri
• Kombinasi dua jenis meringkuk dan melunjur badan
(ii) Pusingan badan
• Dua pusingan berterusan di atas lantai
• Pusingan di atas lutut diikuti dengan pusingan di atas punggung
• Kombinasi dua jenis pusingan (pilihan sendiri)
(iii) Rangkaian
• Rangkaian dua jenis pergerakan dengan satu alatan
- Berseorangan
- Berpasukan


Murid dapat:
A1 : Melakukan tiga kemahiran asas dalam gimnastik artistik atau gimnastik irama dengan betul dan selamat
A2(I): Merangkai kemahiran dalam satu rangkaian perlakuan
A2(ii):Mengenal pasti tahap ansur maju sesuatu lakuan
A3(I) : Memilih dan melakukan rangkaian pergerakan dalam satu perlakuan aktiviti.
A3(ii): Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat.
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 36

P. Kesihatan

TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(b) Kekurangan zat makanan mikro
(i) Kekurangan vitamin A
(ii) Kekurangan iodin
(iii) Kekurangan zat besi
(iv) Kekurangan kalsium Murid dapat:
A2 : Menerangkan kesan kekurangan zat makanan mikro
A3(I) : Membincangkan langkah bagaimana murid dapat membantu dalam pencegahan kekurangan zat makanan mikro
A3(ii): Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 37

P.Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Pendidikan Pergerakan
Spf : (a) Pergerakan kreatif
(i) Kesedaran kumpulan
• Memimpin dan menyesuaikan
• Meniru lakuan kumpulan
• Kesatuan kumpulan Murid dapat:
A1 : Melakukan tiga kemahiran asas dalam pendidikan pergerakan dengan betul dan selamat
A2(I): Merangkai kemahiran dalam satu rangkaian perlakuan
A2(ii):Mengenal pasti tahap ansur maju sesuatu lakuan
A3(I) : Memilih dan melakukan rangkaian pergerakan dalam satu perlakuan aktiviti.
A3(ii): Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat.
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 38

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pengurusan konflik dan stres
Spf : (b) Meningkatkan penghargaan kendiri
(i) Cara-cara mengatasi tekanan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan cara mengatasi konflik dan tekanan
A2 : Meneroka lima kelemahan dan kekuatan diri remaja
A3: Membancangkan langkah bagaimana murid dapat mengawal dan mencegah konflik dan stres. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berupaya mengurus konflik dan stres
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 39

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Rekreasi
Spf : (a) Perkhemahan
(i) Pengurusan dan perancangan perkhemahan
(ii) Pembentukan Jawatankuasa
(iii) Kebenaran dan makluman kepada pihak tertentu
(iv) Anggaran perbelanjaan
(v) Peralatan Murid dapat:
A1 : Menyatakan prosedur dalam merancang aktiviti perkhemahan
A2 : Mengenal pasti fungsi dan tugas Jawatankuasa perkhemahan
A3 : Membuat perancangan perkhemahan Pendidikan Jasmani. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Praktikal
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Penyalahgunaan bahan
Spf : (a) Pengambilan dadah
(i) Dasar Dadah Negara
(ii) Agensi pelaksana anti dadah
(iii) Langkah pengawalan dan pencegahan Murid dapat:
A1 : Menyatakan dasar Dadah Negara dan agensi-agensi yang terlibat dengannya
A3 : Membincangkan langkah bagaimana murid dapat membantu dalam pengawalan dan pencegahan. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Pengurusan
SPf : (a) Dasar Sukan Negara
(i) Sukan untuk semua
(ii) Sukan massa
(iii) Sukan untuk kecemerlangan Murid dapat:
A1 : Menjelaskan peranan Dasar Sukan Negara
A2 : Menerangkan konsep sukan untuk kecemerlangan
A3 : Menjelaskan sumbangan dasar sukan sekolah ke arah mencapai Dasar Sukan Negara.
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari peranan Dasar Sukan Negara
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu

P. Kesihatan TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
UP : Keselamatan
Spf : (a) Akta dan Undang-undang
(i) Akta Wanita dan Gadis Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan peruntukan-peruntukan bagi melindungi wanita dan gadis dalam akta ini.
A1(ii) : Menyatakan kesalahan dan hukuman yang boleh dikenakan di bawah Akta ini.
A2 : Menjelaskan fungsi dan peranan agensi-agensi terlibat dalam Akta Wanita dan Gadis.
A3 : Menganalisia peruntukan dan peraturan di bawah akta ini dan kesannya kepada wanita dan gadis. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesematan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 40

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Kerjaya
SPf : (a) Status
(i) Amatur
(ii) Semi profesional
(iii) Profesional Murid dapat:
A1 : Membincangkan perbezaan status dalam kerjaya sukan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kerjaya dalam bidang sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama


Minggu 41

P. Kesihatan TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
UP : Pertolongan Cemas
Spf : Kecederaan
Bantu Mula
(i) Prinsip dan prosedur E.C.C
(ii) Prinsip dan prosedur E.A.R Murid dapat:
A1 : Menyatakan prinsip prosedur E.C.C dan E.A.R dalam pertolongan cemas
A2 : Menerangkan prosedur E.C.C dan E.A.R
A3 : Menganalisis kecederaan yang memerlukan bantu mula E.C.C dan E.A.R Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan dan keselamatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan
Nyawa


Minggu 42

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Isu-isu dalam sukan
SPf : (a) Politik dalam sukan
(i) Definisi
(ii) Peranan dan sumbangan
(iii) Pengaruh politik dalam sukan
(c) Teknologi maklumat dalam sukan
(i) Penggunaan multimedia Murid dapat:
A1 : Menerangkan penggunaan teknologi dalam sukan
A2 : Menyediakan carta penggunaan internet untuk mendapatkan maklumat Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengetahui isu-isu dalam sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 43

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Etika
SPf : (a) Personaliti
(i) Disiplin diri
(ii) Disiplin dalam sukan Murid dapat:
A1 : Mencadangkan personaliti diri yang perlu ada dalam sukan
A2 : Membincangkan kepentingan disiplin diri untuk mencapai disiplin dalam pasukan.
A3 ; Menganalisis ganjaran dalam bidang sukan. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis

KBKK:
Mempraktikakan etika positif dalam sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

No comments:

Post a Comment