Tugasan I (Alat- alat web 2.0 dalam pengajaran dan pembelajaran)
Social Networking - Learnboost/Edmodo/Schoology
Pengenalan
Perkembangan Teknologi maklumat (IT) dengan
aplikasinya telah mengubah corak dan cara manusia berfikir dan bekerja.
Komputer dijadikan alat dalam pelbagai bidang perkerjaan yang dapat
mempermudahkan tugas serta meningkatkan prestasi guru dalam melaksanakan kerja-kerja
pengurusan dan kerja-kerja pengajaran dan pembelajaran.
Penggunaan
komputer dan internet mula bertapak di arena pendidikan dengan memperkenalkan
alat pandang dengar, radio pendidikan dan TV pendidikan. Pada tahun1946 radio
pendidikan telah dikembangkan di bawah Jabatan Penyiaran, Kementerian
Penerangan. Alat pandang dengar mula diperkenalkan pada tahun 1949. Tujuannya
ialah untuk pembinaan dan penerbitan bahan bantuan mengajar, membekalkan
maklumat dan lain-lain. Pada tahun 1972 Kementerian Pendidikan telah mengadakan
stesyen atau siaran televisyen pendidikan bagi tujuan memodenkan pengajaran
sehinggalah penggunaan komputer dan internet diperluaskan pada tahun awal
1990-an (V. Pang, 1992 ). Melalui Tele Sidang Komputer ianya boleh digunakan
dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran tidak secara formal seperti pengajar
berada di sekolah dan pelajar berada di rumah sahaja. CAI (Computer-Assisted
Instruction) merupakan satu kaedah pembelajaran secara interaktiviti, latih
tubi, simulasi dan animasi.
Penggunaan
komputer dalam pengajaran dan pembelajaran semakin penting pada masa kini. Menurut
Musa (2001), cara yang paling berkesan untuk memanfaatkan keupayaan komputer
adalah dengan menjadikannya alat untuk membantu kerja-kerja kita supaya menjadi
lebih mudah dan berkesan. Komputer juga mampu melakukan banyak perkara di luar
kemampuan manusia. Menurut, Mohktar (2002), komputer merupakan sebuah alat yang
boleh memindahkan, memproses dan memanipulasikan maklumat sesuatu data secara
serentak tetapi ianya tidak dapat memahami data dan mengikut segala arahan.
Dewasa ini juga sistem pendidikan pra sekolah juga telah cuba memperkenalkan
penggunaan komputer dalam proses pengajaran.
E-Pembelajaran (e-Learning) merupakan
suatu implementasi penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) bagi
meningkatkan tahap pembelajaran. Terdapat dua rangkaian dalam e-Pembelajaran
iaitu rangka kerja aplikasi Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS) dan Sistem
Pengurusan Bahan Pengajaran (LCMS). LMS ini dibangunkan bagi meningkatkan
aktiviti pembelajaran serta menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
Pembangunan LMS ini adalah berdasarkan Model Waterfall oleh W. W. Royce.
Pembangunannya menggunakan perisian Adobe Macromedia Dreamweaver 8, Adobe
Photoshop 7.0, dan Easy PHP 1.8. LMS yang mengandungi ciri-ciri seperti
pendaftaran pelajar dan pendaftaran guru, senarai pelajar dan senarai guru,
forum, mel elektronik, dan kemudahan muat naik tugasan. LMS telah telah
digunakan secara meluas dalam menghubungkan sistem maklumat dan sistem
pangkalan data bagi mengurus dan mengendalikan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Di Malaysia LMS yang sedang
dilaksanakan ini merupakan sebuah projek kerjasama di antara Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM ) dan MAMPU. Pada tahun 2004, MAMPU telah merintis Learning
Management System (LMS)
di bawah Inisiatif Open Source Software (OSS). Bahagian Teknologi
Pendidikan(BTP), KPM ialah penyelaras projek rintis tersebut di tiga (3) buah
sekolah, iaitu SMK Aminuddin Baki, SMK Seri Titiwangsa, dan SK Putrajaya
Presint 9 (1). Pihak MAMPU telah menjalankan Post
Implementation Review (PIR) pada
tahun 2007. Berdasarkan hasil dapatan dari PIR tersebut,
MAMPU telah mencadangkan penambahbaikan ke atas sistem yang telah dirintiskan.
Rentetan itu, pada tahun 2009, satu tender untuk menambahbaik LMS dan
memperluaskan ke 50 buah sekolah telah dikeluarkan.
Learnboost
1.0 Pengenalan
Kemajuan teknologi membolehkan
integrasi teknologi maklumat di segala bidang, termasuklah bidang pendidikan.
Beberapa sekolah mungkin sudah melaksanakan suatu sistem dimana pelajar, guru,
dan ibubapa murid berhubung dalam talian. Kemudahan seperti ini memudahkan ibu
bapa memantau anak – anak mereka, berkaitan kehadiran dan prestasi pelajaran
mereka. Pelajar juga boleh berinteraksi secara langsung secara online dengan
guru apabila sedang berada di rumah, kemudian boleh memuat turun pelbagai
bahan-bahan pelajaran yang mungkin disampaikan secara online. Beberapa sekolah
menggunakan sistem pengurusan pembelajaran serta aplikasi berbayar untuk
menjalankan kemudahan semacam itu. memanfaatkan aplikasi pengurusan kelas yang
membolehkan interaksi antara guru, ibu bapa, dan pelajar, iaitu Learn Boost.
LearnBoost
adalah aplikasi sistem pengurusan kelas secara online yang terdiri dari satu kumpulan
aplikasi yang dapat menguruskan kelas khas dan juga seluruh sekolah. Terdapat
banayak kemudahan pada web 2.0 ini. Aplikasi ini membolehkan guru menetapkan markah
ujian, kuiz, kerja rumah dan tugasan pelajar, membina dan merancangan
pembelajaran pelajar, mereka jadual waktu, dan menetapkan kehadiran pelajar. Pada
mulanya LearnBoost direka adalah untuk kegunaan guru, tetapi penggunaannya
telah dikembangkan di mana ibubapa dan pelajar juga boleh mengakses aplikasi
ini. Dengan adanya sistem pengurusan pendidikan online, maka pelajar akan dapat
melihat prestasi pencapaian masing - masing, di samping itu ibubapa juga boleh
mengawasi pembelajaran atau sekolah harian anak-anak mereka. Learn Boost sangat
mudah digunakan dan mempunyai ciri-ciri yang banyak.
1.1 Cara - cara guru menggunakan Learnboost
Untuk menyertai perisian ini, anda terlebih
dahulu perlu mendaftar, dan ini boleh dilakukan dengan secara percuma atau boleh
menggunakan akaun Facebook dan Google. Semasa proses pendaftaran di laman web www.learnboost.com.my ,
web aplikasi ini akan menanyakan jenis akaun anda, sama ada seorang guru
(Teacher), pelajar (Student), atau ibubapa (Parent). Setelah mendaftar, maka
anda boleh menetapkan maklumat khusus seperti nama kelas (class name), mata
pelajaran yang diajar (subject), nombor mata pelajaran (course number), sesi
persekolahan (semester), mula dan berakhirnya tahun pengajaran atau kursus
(start and end date), tingkat gred (grade level), jumlah pelajar maksimum
(maximum number of students) dan keterangan ringkas yang lain. Maklumat ini
boleh diedit oleh guru pada bila-bila saja. Anda juga boleh memaparkan
portfolio diri, membuat bahan-bahan pelajaran, atau menambah peristiwa tertentu
ke kalendar pendidikan. Aplikasi ini baru terasa manfaatnya bila ingin melakukan pengurusan talian, atau
pemilik kursus tertentu.
Selepas membuat kelas, maka akan hadir empat tab utama
iaitu Pentadbiran (Administration), Buku pemarkahan (gradebook), Kehadiran
(Attendance) dan laporan (Reporting). Di Tab Administrator, Anda boleh melihat
dan mengedit info kelas asas, peserta kelas (class roster), kedudukan tempat
duduk pelajar(seating plan), jadual waktu mengajar(schedule) dan peraturan di
dalam kelas (policy). Anda juga boleh memilih maklumat apa yang boleh diakses
pelajar dan ibu bapa. Tab Buku pemarkahan
(Gradebook) membolehkan guru memasukkan nilai tugas-tugas pelajar dan kuiz
secara terpisah, serta secara automatik akan mengira nilai akhir pelajar dengan rumus tertentu. Rumus untuk mengira boleh diedit berdasarkan kebijakan sekolah. Bagian
Kehadiran (Attendance), boleh digunakan untuk mendaftar kehadiran pelajar. Yang
unik dalam menu daftar kehadiran ini
adalah daftar hadir konvensional yang menunjukkan nama-nama pelajar
berdasarkan tempat duduknya, sehingga memungkinkan guru mudah menanda pelajar
yang hadir atau tidak hadir. Tab Laporan (Reporting) menunjukkan laporan
grafik dari semua statistik nilai dan
kehadiran, sehingga memungkinkan guru menilai prestasi disiplin dan kemajuan
akademik untuk seluruh kelas atau secara individu.
1.2 Kelebihan Learnboost
Web aplikasi ini sangat bermanfaat kepada
guru-guru yang ingin menetapkan sistem pengurusan pembelajaran secara online
dan melakukan kawalan online untuk
kelasnya.
LearnBoost menyediakan pendidik dengan
banyak pilihan untuk memperbaiki cara kerja mereka memberi gred pelajar. Sistem
ini adalah elegan, namun apa yang benar-benar membuat LearnBoost menonjol
adalah harga. Ia tidak mendapat apa-apa lebih baik daripada percuma. Selagi
pengguna adalah bersedia untuk mewujudkan akaun mereka dalam perisian ini,
mereka boleh mengakses terus – menerus dapat menggunakan LearnBoost.
Gaya Laman web
LearnBoost menjemput pengguna dengan ikon kompas berwarna-warni yang
menyerlahkan logo laman web. Latar belakang yang lembut biru dan bar header
hitam mewujudkan kontras yang menarik perhatian yang memberikan laman web lebih
menjadi profesional. Pengguna boleh menavigasi menggunakan butang mudah diakses
ditemui di seluruh bahagian atas homepage. Setiap bentuk dan alat yang
dimasukkan ke dalam LearnBoost sangat baik yang dianjurkan dan termasuklah
tidak menyemakkan. Petunjuk kecil kapur hijau digunakan untuk membantu pilihan
kemuncak dan menambah rasa sedikit kepada skim warna welcoming tapak.
Selain itu, LearnBoost adalah, akses semua cirri Learnboost secara percuma, menggabungkan
aplikasi Google termasuk calendar Google dan Gmail, menguruskan rancangan
pelajaran dengan cepat di satu lokasi, jemput orang lain untuk menyertai
Learnboost melalui Facebook, Twitter atau E-mail, dan terjemahkan teks ke dalam
lebih daripada 70 bahasa yang berbeza.
LearnBoost adalah perisian gradebook terbaik di web - dan ianya percuma. Malah reka bentuk yang indah dan pengalaman pengguna intuitif membuat anda tertanya-tanya mengapa anda telah menggunakan buku gred lain. Produktiviti barunya anda bermakna anda boleh menghabiskan lebih banyak masa melakukan apa yang anda lakukan yang terbaik seperti pengajaran.
Dengan teknologi yang diakui dunia sumber terbuka kami, gradebook bertindak balas begitu cepat. Masukkan gred dan melihat skor pelajar mengemaskini serta-merta. Gradebook LearnBoost memberi guru dalam kerja mereka. Kini anda boleh menyesuaikan skala penggredan anda untuk tepat mengesan kemajuan pelajar mengikut kaedah pemarkahan anda.
Tidak semua tugasan dicipta sama. Tukar berat tugasan dalam gradebook anda untuk memastikan gred akhir mencerminkan kemajuan sebenar berdasarkan apa yang penting. Dengan LearnBoost, anda boleh membuat dan menguruskan rancangan pelajaran dengan editor yang hebat visual kami. Plus ia bersepadu dengan standard negeri.
Perisian rancangan pengajaran kami membantu anda menyambung perancangan dan arahan untuk penggredan dan penilaian dalam sekelip mata. Buat rancangan pelajaran yang indah, menyelaraskan standard, dan menambah media yang kaya.Dengan membolehkan akaun LearnBoost ibu bapa dan pelajar, anda akan mewujudkan kemajuan bagi komunikasi dan kerjasama. Guru boleh berkongsi gred pada tugasan, rekod kehadiran, kalendar kursus, dan dasar kelas dengan ibu bapa dan pelajar untuk membuat pembelajaran lebih bermakna di sekolah dan di rumah.
Guru boleh email atau mencetak kod akses unik untuk ibu bapa dan pelajar, memastikan bahawa platform LearnBoost kekal selamat dan terjamin. Hanya berkongsi apa yang anda mahu dengan siapa yang anda mahu Ibu bapa dan pelajar mempunyai pemuka mereka sendiri di mana mereka boleh menguruskan kelas dan menyimpan dianjurkan. Semak kemajuan pelajar anda, lihat tugas-tugas yang akan datang, cetak dan lebih lagi. Mengintegrasikan buku LearnBoost anda gred dengan Google Apps untuk membuat tugas kelas anda dan kehidupan seharian lancar.
LearnBoost bukan hanya permohonan. Ia adalah satu cara hidup. Dengan meletakkan LearnBoost dalam Apps yourGoogle gradebook, hanya satu klik apabila log masuk ke akaun Google anda. Setelah e-mel, kalendar, dokumen, dan semua dalam satu tempat membuat menjadi seorang guru besar lebih mudah. LearnBoost.com adalah kunci kepada pengurusan bilik darjah yang cekap dan pengalaman penggredan. Dengan menambah gradebook kami di Google Apps Marketplace ™, LearnBoost secara automatik dimasukkan ke dalam bar navigasi Google anda sejagat. Plus, anda boleh mengintegrasikan kalendar Google anda dengan gradebook anda supaya segala-galanya adalah di satu tempat.
LearnBoost khusus untuk pendidikan. Misinya, adalah untuk menyediakan alat yang komprehensif untuk merancang, menilai, dan mencerminkan prestasi akademik manakala penjimatan sekolah beribu-ribu ringgit dan sehingga 100% daripada kos perisian pentadbiran mereka. Ciri kehadiran LearnBoost memberikan pendidik kawalan ke atas kelas mereka seperti tidak pernah sebelum ini. Kita tahu bahawa menjimatkan masa untuk mengambil kehadiran bermakna guru mempunyai lebih banyak masa untuk memberi pengajaran yang bermakna. Hanya berlegar lebih pelajar dan tag mereka terlambat atau tidak hadir. PrintAttendance diarkibkan secara automatik, tetapi anda juga boleh mencetak salinan senarai dan pemandangan carta dengan klik butang. Jika anda mempunyai kertas, dengan learnboost anda mempunyai data.
Selain itu, mudah untuk mengkaji kehadiran sepanjang tahun. Tarik senarai kehadiran dengan carian yang mudah untuk melihat rekod dari semalam, minggu lepas, atau tahun lepas. Daftar keluar paparan senarai anda. Tardies dan ketidakhadiran diserlahkan, dan pelajar secara automatik ditandakan hadir supaya anda menjimatkan masa, semasa menyimpan rekod kehadiran yang menyeluruh bagi setiap pelajar. Mengklik nama pelajar membawa pandangan individu, memberikan anda dalam rekod kehadiran pelajar mendalam. Mengimbas data dan trend tempat untuk mengekalkan kelas anda pada landasan yang betul.
1.3 Siapa yang anda akan syorkan untuk menggunakan LearnBoost?
LearnBoost boleh menjadi alat yang sangat berharga untuk mana-mana pendidik. Tag harga percuma membuat ia boleh diakses kepada sesiapa sahaja, malah mereka pada bajet yang ketat. LearnBoost merupakan cara terbaik untuk membantu guru-guru mendapatkan dianjurkan dan mengendalikan setiap hari dan rancangan pengajaran minggu ini dengan lebih berkesan. Reka bentuk adalah bersih dan mudah supaya sesiapa sahaja boleh cepat menyesuaikan diri untuk menggunakan LearnBoost.
1.4 Penutup
LearnBoost menyediakan kita
dengan mudah, buku digital bersih gred dengan mudah input gred dan statistik
bersepadu. Guru boleh menyesuaikan skala gred mereka dan memberi berat badan
yang berbeza kepada setiap tugasan mereka yang membuat kursus.
Dengan beberapa
klik, LearnBoost membolehkan guru-guru untuk mengesan kehadiran pelajar harian
mengurangkan masa yang dihabiskan pada kertas roll-panggilan tradisional,
meninggalkan lebih banyak masa untuk mengajar.
Guru boleh
menggunakan LearnBoost untuk tarik sehingga maklumat mengenai pelajar tunggal
serta seluruh kelas. LearnBoost dilengkapi dengan alat untuk membina rancangan
pelajaran, yang membenarkan kemasukan teks, fail media lain, dan keupayaan
untuk mengintegrasikan Negeri Piawaian Teras biasa. Semua data dari
perkhidmatan akan disimpan dan diarkibkan dan boleh dicetak jika diperlukan.
LearnBoost adalah
sebuah buku dalam talian gred dan perancang pengajaran yang boleh didapati
secara percuma kepada pendidik. Ia mempunyai sebuah buku gred, perancang
pelajaran, kehadiran, laporan dan kalendar. Ia adalah mudah untuk digunakan,
visual menarik, dan anda boleh berkongsi maklumat dengan pelajar dan ibu bapa.
Perancang pengajaran disepadukan dengan standard negeri dan anda
mengintegrasikan keseluruhan sistem dengan Google Apps.
Ia merupakan produk
yang sangat baik dan mereka telah hanya mengumumkan naik taraf bagus. Akses Ibu
Bapa dan Pelajar untuk melihat gred talian telah dikemaskini. Ia kini lebih
mudah untuk memberikan akses kepada mereka untuk melihat gred, kehadiran,
kalendar dan maklumat kursus. Proses ini adalah sangat mudah untuk dilakuka
Edmodo
Edmodo
2.0 Pengenalan
Aplikasi edmodo menggalakkan
pembelajaran berlaku tidak kira tempat dan pada bila-bila masa sahaja. Tujuan
utama penciptaan aplikasi ini untuk membolehkan seorang guru memberi dan
menghantar mesej kepada pelajarnya, membincangkan topik-topik pembelajaran
dengan pelajarnya atau sesama rakan guru, memberikan gred / markah terhadap
hasil kerja yang diberikan oleh pelajarnya, berkongsi isi-isi dan bahan-bahan pelajaran,
dan melalui rangkaian aplikasi ini juga pertukaran pendapat dan idea dapat
diperolehi dengan mudah.
2.1 Sejarah
Edmodo didirikan oleh Nicolas Borg
dan Jeff O’Hara, iaitu dua orang ahli teknologi yang bekerja di sekolah yang
berasingan di bandar Chicago. Pada akhir tahun 2008, Nic Borg dan Jeff O’Hara
telah menyedari bahawa suasana persekitaran pembelajaran di sekolah haruslah
dipertingkatkan seiring dengan kemajuan teknologi pada zaman masa kini.
Terdapat dua perkara yang dijadikan asas kepada lonjakan kepada penciptaan alat
aplikasi ini iaitu menutup jurang yang ada di antara bagaimana pelajar itu
meneruskan kehidupan sehariannya dengan bagaimana seseorang murid itu
mempelajari sesuatu ilmu di sekolah. Pada zaman masa kini, edmodo sudah
berkembang pesat dan sudah memiliki lebih kurang 13,000,000 orang pengguna yang
telah mendaftar akaun sebagai pengguna edmodo dimana ia terdiri daripada
kalangan guru-guru, para pelajar, dan ibu bapa.
2.2 Kelebihan
penggunaan aplikasi edmodo kepada guru dan pelajar
Aplikasi pendidikan seperti Edmodo
menyediakan medium yang selamat terhadap guru-guru dengan para pelajarnya untuk
berhubung dan berkerjasama dalam mendapatkan perkongsian isi-isi dan bahan
pelajaran, dan dapat mengakses tugasan kerja rumah dengan mudah, mengetahui
gred atau markah, boleh mengadakan perbincangan kelas dan pemberitahuan sesuatu
maklumat. Matlamat utama kepada penghasilan aplikasi Edmodo ini ialah untuk
membantu para pendidik memanfaatkan penggunaan media sosial yang ada sekarang
terhadap pembelajaran anak-anak didiknya di dalam bilik darjah.
Edmodo membantu guru membentuk sebuah komuniti di dalam
sesebuah bilik darjah.Antara kelebihan lain menggunakan aplikasi edmodo:
1.
Tugasan
dapat diberikan oleh guru terus menerusi edmodo sebagai kerja rumah.
2.
Boleh
memasukkan sebarang video dan imej sebagai bahan pembelajaran.
3.
Guru
boleh mengajar pelajarnya dalam jumlah yang ramai dalam satu-satu masa.
4.
Jadual
yang melibatkan perkara-perkara penting seperti jadual ujian dan sebagainya
dapat dikemaskini.
5.
Rupa
bentuk aplikasi sama dengan aplikasi facebook.
6.
Edmodo
boleh diakses dengan menggunakan telefon bimbit smartphone.
2.3
Penggunaan edmodo menerusi telefon bimbit
Aplikasi
edmodo juga boleh dilayari dan diakses melalui telefon bimbit jenis smartphone
Android mahupun iPhone. Pembelajaran menggunakan edmodo boleh dilakukan di
mana-mana dan dengan wujudnya telefon bimbit jenis smartphone ini akan membantu
membentuk pembelajaran menggunakan aplikasi edmodo ini menjadi lebih mudah dan
senang dibawa ke mana-mana.
Telefon
bimbit Android
Telefon bimbit iPhone
2.4 Cara-cara
bagi seorang guru menggunakan Edmodo
2.
Bagi
pengguna baru yang ingin membina akaun di edmodo, tekan butang “I’m a Teacher”
untuk seorang guru, dan tekan butang “I’m a Student” jika seorang pelajar.
3.
Isikan
semua maklumat yang dikehendaki di ruang yang disediakan dan tekan butang “Sign
Up”.
4.
Paparan
baru akan terbuka sejurus sahaja akaun telah diaktifkan.
5.
Bagi
membina dan mewujudkan sesuatu kumpulan khususnya, contohnya guru yang mengajar
adalah guru tingkatan 3. Guru ini akan klik pada butang “Join or Create” pada
ikon yang terletak di sebelah kiri dan bawah halaman sesawang.
6.
Isi
semua maklumat yang diperlukan untuk membina kumpulan baru pada ruang petak
yang telah disediakan.
7.
Klik
pada butang “Create”, sejurus itu keluar tetingkap kecil yang akan memaparkan
nama kumpulan berserta kod kumpulan. Kod kumpulan ini penting untuk memudahkan
pelajar-pelajar turut serta dalam kumpulan yang telah dibina khusus untuk
membantu memudahkan pembelajaran para pelajarnya.
8.
Guru
boleh menyediakan tugasan kepada para pelajarnya dengan klik pada ikon
“Assignment”. Maklumat yang perlu diisi oleh guru hendaklah dilengkapkan
sebelum tekan pada butang “Send”.
9.
Dengan
penggunaan aplikasi edmodo, seseorang guru juga boleh membina kuiz. Klik pada
ikon yang berlabel “Quiz”.
10.
Kuiz
yang dibina sama ada soalan berbentuk objektif (aneka pilihan jawapan,
betul-salah, isi tempat kosong) mahupun soalan yang berbentuk esei. Setelah
semua soalan kuiz telah siap dibina, klik pada butang “Assign Quiz”.
11.
Apabila
seseorang pengguna edmodo ingin keluar dari rangkaian aplikasi ini, pengguna
akaun boleh klik pada butang “Account”
dan seterusnya klik pada butang “Log Out”.
Schoology
3.1 Definisi Schoology
Schoology atau
lebih dikenali sebagai schoology.com adalah perkhidmatan rangkaian sosial dan
persekitaran pembelajaran maya untuk sekolah K-12 dan institusi pengajian
tinggi yang membolehkan pengguna mencipta, mengurus, dan berkongsi kandungan
akademik. Schoolgy merupakan satu gabungan Learning Management System
(LMS) atau sistem pengurusan pembelajaran dan rangkaian sosial yang percuma.
Visual
dan fungsi Schoology adalah serupa dengan Facebook. Ia merupakan kaedah
seperti Facebook yang menggunakan alat media sosial yang popular untuk
memperbaiki tahap komunikasi dan kolaborasi. Schoology juga membekalkan kemudahan tambahan seperti rekod kehadiran, buku gred dalam talian,
ujian dan kuiz serta kotak letak kerja rumah (homework dropboxes ).
Ciri-ciri media sosial ini memudahkan kerjasama di kalangan kelas, kumpulan,
atau sekolah. Schoology boleh disepadukan dengan laporan sekolah yang sedia ada
dan sistem maklumat malah menyediakan keselamatan tambahan, penapisan dan
menyokong setiap keperluan sekolah.
Schoology ditawarkan kepada individu, sekolah-sekolah dan daerah
percuma. Terdapat banyak pesaing dalam ruang LMS. Perkhidmatan utama yang
tertumpu kepada pendidikan termasuk Learning Space ePals, edmodo, Etudes,
Desire2Learn, Instructure, Blackboard dan Moodlerooms.
3.2 Latar Belakang Schoology
Platform Schoology
telah direka oleh Jeremy Friedman, Ryan Hwang dan Tim Trinidad ketika masih
lagi bergelar mahasiswa di Universiti Washington di St Louis, MO. Asalnya
schoology direka hanya sekadar untuk berkongsi nota. Namun, Schoology telah
dikeluarkan secara komersial pada bulan Ogos 2009 dan ciri-ciri tambahan serta
fungsi terus ditambah.
Pada Oktober 2010 perkhidmatan ini
mempunyai lebih daripada penyertaan 2,400 sekolah di seluruh negara yang
terdapat dalam sistem dan rancangan untuk membina kandungan interaktif bahawa
guru boleh menggunakannya untuk menyokong bahan-bahan kursus dan menyediakan
akses yang lebih baik kepada ibu bapa. Tambahan pula sistem ini telah
dimasukkan teks pemberitahuan mesej, aplikasi iPhone, integrasi Google dokumen,
aplikasi Google Play, berkongsi sumber perpustakaan, dan mengimport soalan
untuk ujian dan kuiz.
3.3 Cara guru menggunakan Schoology
Schoology banyak
membantu guru dan memudahkan guru dalam proses pengajaran dan pembelajarannya.
Pada awalnya guru akan mewujudkan Kursus di Schoology.
Apabila pertama kali log in, skrin
utama akan muncul pada paparan skrin. Di sini guru mempunyai pilihan untuk
menyelesaikan tugas-tugas biasa seperti menambah tugasan, mesej, peristiwa, dan
kemas kini
Pada sebelah kiri halaman tersebut, anda akan melihat
pautan lain yang sering digunakan. Untuk melihat /
mewujudkan kursus, klik pautan kursus. Laman kursus akan kelihatan seperti ini:
Pelayaran adalah mudah, dan lokasi kepelbagaian alat serta tugas-tugas
yang berbeza juga menonjol. Mari kita pergi melalui proses mewujudkan satu
kursus baru. Untuk berbuat demikian, klik pada butang 'Create Kursus' ke arah
sebelah kanan.
Pada skrin yang seterusnya ialah di mana anda menghasilkan informasi
berkaitan kursus anda.
Selepas kursus guru terhasil, guru perlu mempunyai keupayaan untuk
merubah beberapa tetapan. Pilihan yang disediakan untuk guru bergantung kepada
penglihatan kursus. Jika guru membenarkan ia boleh dilihat kepada pengguna
Schoology lain atau kepada semua orang, maka guru mempunyai pilihan yang lebih
banyak dengan membenarkan aspek-aspek tertentu kursus boleh dilihat. Ini memberikan
guru melengkapkan kawalan ke atas privasi kursus anda, dan anda boleh memilih
tugasan yang sesuai untuk situasi anda.
Simpan
tetapan anda untuk membawa anda ke skrin homeroom kursus.
Kursus baru
anda akan muncul di sini. Sekarang anda perlu mendapatkan beberapa pelajar ke
bahagian anda. Klik pada nama seksyen untuk membawa anda ke skrin utama kursus.
Salah
satu perubahan utama yang dilaksanakan dengan mereka bentuk semula pada bulan
Ogos Schoology 2010 adalah bahawa guru tidak mampu lagi untuk mencipta akaun
pelajar. Sebaliknya, pelajar perlu untuk mewujudkan akaun mereka sendiri dan
menyertai kursus dengan kod akses.
Apabila pelajar ditambah, ahli-ahli
akan dapat dilihat pada skrin rumah seksyen
Dengan menggunakan menu drop-down
untuk mewujudkan suatu tugasan, terdapat pilihan yang berbeza yang anda boleh
pilih. Tugasan diberi tarikh akhir serta pilihan yang digredkan atau ungraded.
Ini adalah apa yang kelihatan seperti gambar di bawah.
Apabila klik
pada tugasan analitik, kita boleh mendapat informasi yang terperinci berkaitan
kekerapan tugasan tersebut dilihat atau dibuka.
3.4 Kelebihan Schoology dalam pendidikan
Dalam era di mana
teknologi yang digunakan oleh ramai pelajar dalam semua aspek kehidupan, ia
menawarkan manfaat yang besar kepada pelajar-pelajar apabila sekolah dan
perubahan sistem pendidikan telah menggabungkan teknologi ke dalam bilik
darjah. Schoology membolehkan guru-guru untuk melanjutkan pembelajaran pelajar
mereka di luar bilik darjah ke dalam dunia digital. Di dalam bilik darjah,
pelajar dengan pelbagai kebolehan dan gaya pembelajaran hanya bergantung kepada
guru mereka untuk memenuhi semua keperluan pembelajaran mereka. Manakala
Schoology membantu guru untuk mengubah arahan serta tugasan.
Schoology menyediakan peluang kepada
pelajar untuk mengambil bahagian dalam perbincangan, projek kumpulan. Selain
itu, meningkatkan keupayaan guru dan pelajar dalam kesediaan untuk
berkomunikasi dan bekerjasama antara satu sama lain. Schoology menjadikan
pembelajaran lebih bermakna kepada pelajar dengan menggabungkan rangkaian
sosial ke dalam pembelajaran sosial dan pengurusan bilik darjah. Kebanyakan
pelajar sudah biasa dengan laman rangkaian sosial, oleh itu Schoology
menghubungkan pengetahuan mereka yang sedia ada kepada pengalaman baru yang
menjadikan ia lebih bermakna dan menarik kepada pelajar.
Schoology juga berfungsi untuk
menyelesaikan masalah komunikasi antara pihak sekolah dan keluarga pelajar.
Setiap guru disediakan dengan profil di mana pelajar dan ibu bapa boleh
menghantar komen atau soalan pada halaman guru di samping berhubung melalui
mesej secara langsung atau peribadi. Dalam format ini, guru boleh menyampaikan
mesej penting dalam adar yang segera kepada ibu bapa individu atau semua ibu
bapa pelajar di dalam kelas. Ibu bapa kemudiannya boleh membalas,
membincangkan, atau bertanya soalan tentang mesej-mesej tersebut. Oleh sebab
sistem ini adalah berasaskan web, mesej dan profil boleh diakses dari mana-mana
sahaja dengan sambungan internet dan pada bila-bila masa. Pentaksiran dari
laman web adalah gred, pengumuman, dan acara kelas, disediakan untuk ibu bapa,
guru, dan pelajar untuk dilihat.
Akhir sekali, guru mempunyai pilihan
untuk melampirkan lembaga perbincangan dan membenarkan pelajar untuk bertanya
soalan serta menerima bantuan tentang tugasan yang diberikan. Semua
perbincangan boleh diakses dan dipantau oleh guru. Schoology memupuk komuniti
pembelajaran yang selamat dalam dunia digital.
3.5 Aplikasi Schoology kepada guru dan pelajar
3.5.1 Guru
Di bawah sistem
schoology, guru boleh mencipta, berkongsi, dan mengedit bahan akademik seperti
ujian, kuiz, tugasan, kerja rumah, papan perbincangan, projek, serta gred yang
boleh disiapkan secara langsung di laman web ini atau dicetak dan dibawa ke
kelas. Tugasan yang telah disiapkan pada laman web boleh dijadikan kotak drop
digital menunggu penggredan dari guru atau melalui sistem komputer penggredan
yang telah ditetapkan oleg guru.
Schoology bukan sahaja menyediakan
portal untuk komunikasi dan pengurusan tugasan tetapi Schoology juga
membolehkan guru menyediakan buku gred dalam talian, cara mengesan dan
merekodkan rekod kehadiran, serta berupaya untuk menganalisis input pelajar
dalam pelbagai aspek seperti penyertaan dalam papan perbincangan, pentadbiran dan
lain-lain. Ibu bapa mempunyai pilihan menerima kod akses untuk melihat aktiviti
dalam talian dan gred anak mereka. Schoology membantu untuk menyediakan semua
komponen sistem sekolah, guru, ibu bapa, pelajar, pengajaran dan pembelajaran
serta meningkatkan kejayaan pelajar.
3.5.2 Pelajar
Schoology.com
pelajar diberi peluang untuk meluahkan pendapat dan melihat pemikiran
pelajar-pelajar. Ini mengajar pelajar bagaimana untuk berkomunikasi dengan
betul serta bagaimana menilai dan menghormati pendapat dan idea-idea yang lain.
Dengan adanya kumpulan perbincangan, pelajar boleh melakukannya di rumah atau
pada masa lapang mereka sekali gus menjimatkan masa di dalam kelas.
Dengan Schoology.com, pelajar akan
mengaplikasikan apa yang mereka tahu tentang rangkaian sosial dalam talian
untuk pembelajaran sosial yang terkandung dalam schoology. Pelajar boleh
menggunakan laman ini untuk meluahkan idea mengenai tugasan kelas, bekerjasama
dalam projek-projek, dan sebagai bentuk alternatif petaksiran.
Selain itu, Schoology juga
memberikan pelajar pelbagai peluang untuk menggunakan pelbagai aplikasi
seperti papan perbincangan, mesej, dan kerjasama dalam talian. Selepas belajar
bagaimana untuk menggunakan aplikasi ini, guru boleh membenarkan pelajar untuk
belajar bagaimana untuk menggunakan alat ini dengan lebih berkesan untuk
mencapai matlamat yang dirancang, juga belajar lebih lanjut mengenai pelajaran
yang diajar, bekerja dalam projek kumpulan dan lain-lain.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment