1.0 Pengenalan
LearnBoost adalah
sebuah sistem pengurusan pembelajaran buku gred dan perancang pengajaran dalam
talian yang boleh didapati secara percuma untuk pendidik. Ia mempunyai sebuah
buku gred, perancang pelajaran, kehadiran, laporan dan kalendar. Ia adalah
mudah untuk digunakan, visual menarik, dan guru boleh berkongsi maklumat dengan
pelajar dan ibu bapa. Perancang pengajaran disepadukan dengan standard negeri
dan guru mengintegrasikan keseluruhan sistem dengan Google Apps.
Ia merupakan produk
yang sangat baik dan mereka telah hanya mengumumkan naik taraf bagus. Akses Ibu
Bapa dan Pelajar untuk melihat gred talian telah dikemaskini. Ia kini lebih
mudah untuk memberikan akses kepada mereka untuk melihat gred, kehadiran,
kalendar dan maklumat kursus. Proses ini adalah sangat mudah untuk dilakukan.
LearnBoost adalah
alat yang mudah diakses untuk pendidik. Sistem ini boleh mengendalikan
tugas-tugas biasa yang berkaitan dengan pengajaran. Permohonan itu termasuk
gradebook diselaraskan yang menggabungkan keanggunan dengan fungsi yang boleh
mengurangkan jumlah masa yang diperlukan untuk kerja pelajar gred. LearnBoost
juga termasuk pelajaran pelan bangunan dan ciri-ciri pengurusan supaya guru
boleh menyusun jadual kelas mereka dan bekerja melalui bahan berkesan.
LearnBoost juga serasi dengan aplikasi Google seperti Google Calendar dan
Gmail. Pendidik boleh menggunakan LearnBoost dengan keyakinan keselamatan SSL
untuk memastikan tontonan laman web kepada orang-orang yang diberi kuasa.
LearnBoost boleh didapati dalam lebih daripada 70 bahasa. Permohonan juga
mengandungi pilihan terjemahan yang membolehkan pengguna untuk menterjemahkan
teks ke dalam bahasa ibunda mereka.
1.1 Sejarah dan populariti app
LearnBoost telah dicipta untuk membantu
pendidik melakukan apa yang mereka lakukan lebih baik. LearnBoost adalah
berautonomi, usaha pembentukan dibiayai berpusat di San Francisco, California.
Pengasas termasuk Rafael Corrales, Thianh Lu dan Guillermo Rauch. Pasukan
LearnBoost semasa juga termasuk pemaju Aaron Heckmann, TJ Holowaychuk,
Pembangunan Pakar Damian Suarez dan Meredith Ely.
1.2 Perbezaan kepada aplikasi lain
LearnBoost menyediakan pendidik dengan
banyak pilihan untuk memperbaiki cara kerja mereka memberi gred pelajar. Sistem
ini adalah elegan, namun apa yang benar-benar membuat LearnBoost menonjol
adalah harga. Ia tidak mendapat apa-apa lebih baik daripada percuma. Selagi
pengguna adalah bersedia untuk mewujudkan akaun mereka dalam perisian ini,
mereka boleh mengakses terus – menerus dapat menggunakan LearnBoost.
1.3 Aplikasi web dilihat dan dirasa untuk
digunakan?
Gaya Laman web
LearnBoost menjemput pengguna dengan ikon kompas berwarna-warni yang
menyerlahkan logo laman web. Latar belakang yang lembut biru dan bar header
hitam mewujudkan kontras yang menarik perhatian yang memberikan laman web lebih
menjadi profesional. Pengguna boleh menavigasi menggunakan butang mudah diakses
ditemui di seluruh bahagian atas homepage. Setiap bentuk dan alat yang
dimasukkan ke dalam LearnBoost sangat baik yang dianjurkan dan termasuklah
tidak menyemakkan. Petunjuk kecil kapur hijau digunakan untuk membantu pilihan
kemuncak dan menambah rasa sedikit kepada skim warna welcoming tapak.
1.4 Kerja-kerja proses pendaftaran
Seseorang pengguna
baru boleh mewujudkan akaun LearnBoost dengan mengklik pada biru butang “Sign
Up” yang terdapat pada sudut atas kanan laman utama. Borang pendaftaran pendek
boleh didapati di sepanjang sebelah kanan halaman berikut di bawah hijau
"Sign Up" banner. Borang tersebut memerlukan nama pertama dan
terakhir, alamat e-mel dan kata laluan. Satu kotak semak di bawah secara
automatik menandatangani pengguna untuk menerima berita dan kemas kini
LearnBoost. Ini mesti manual dibiarkan untuk memilih keluar. Satu nota di
bahagian bawah borang menasihatkan pengguna bahawa dengan mengemukakan maklumat
mereka, mereka bersetuju kepada terma tapak perkhidmatan.
1.5 Kos untuk menggunakan aplikasi
Harga adalah pasti
salah satu manfaat besar dalam menggunakan LearnBoost. Sesiapa sahaja boleh mewujudkan
akaun secara percuma. Laman tersebut tidak memerlukan apa-apa yuran atau caj
lain untuk menubuhkan akaun. Malah borang pendaftaran akaun meminta untuk
maklumat yang sangat sedikit dan segera memberikan akses pengguna ke akaun
mereka.
1.6 Siapa yang anda akan syorkan untuk
menggunakan LearnBoost?
LearnBoost boleh
menjadi alat yang sangat berharga untuk mana-mana pendidik. Tag harga percuma
membuat ia boleh diakses kepada sesiapa sahaja, malah mereka pada bajet yang
ketat. LearnBoost merupakan cara terbaik untuk membantu guru-guru mendapatkan
dianjurkan dan mengendalikan setiap hari dan rancangan pengajaran minggu ini
dengan lebih berkesan. Reka bentuk adalah bersih dan mudah supaya sesiapa
sahaja boleh cepat menyesuaikan diri untuk menggunakan LearnBoost.
1.7 Ciri-ciri Learnboost
Ciri-ciri
LearnBoost adalah, akses semua cirri Learnboost secara percuma, menggabungkan
aplikasi Google termasuk calendar Google dan Gmail, menguruskan rancangan
pelajaran dengan cepat di satu lokasi, jemput orang lain untuk menyertai
Learnboost melalui Facebook, Twitter atau E-mail, dan terjemahkan teks ke dalam
lebih daripada 70 bahasa yang berbeza.
LearnBoost adalah
perisian gradebook terbaik di web - dan ianya percuma. Malah reka bentuk yang
indah dan pengalaman pengguna intuitif membuat anda tertanya-tanya mengapa anda
telah menggunakan buku gred lain. Produktiviti barunya anda bermakna anda boleh
menghabiskan lebih banyak masa melakukan apa yang anda lakukan yang terbaik
seperti pengajaran.
Dengan teknologi yang
diakui dunia sumber terbuka kami, gradebook kita bertindak balas begitu cepat
bahawa ia berasa seperti sihir. Masukkan gred dan menonton skor pelajar
mengemaskini serta-merta.
Bermakna data tertanam ke dalam
gradebook anda dan secara automatik kemas kini dalam masa sebenar. Lihat
pencapaian pelajar jangka panjang dan jangka pendek untuk mendapatkan wawasan
baru.
Dengan satu klik, melampirkan Negeri
Piawaian Teras biasa untuk tugasan anda. Tags intuitif kami bermakna anda kini
akan tahu pelajar anda berada di landasan yang betul.
Gradebook LearnBoost memberi guru
dalam kerja mereka. Kini anda boleh menyesuaikan skala penggredan anda untuk
tepat mengesan kemajuan pelajar mengikut kaedah pemarkahan anda.
Semua tugasan tidak dicipta sama.
Tukar berat tugasan dalam gradebook anda untuk memastikan gred akhir
mencerminkan kemajuan sebenar berdasarkan apa yang penting.
Dengan LearnBoost, anda boleh membuat dan menguruskan
rancangan pelajaran dengan editor yang hebat visual kami. Plus ia bersepadu
dengan standard negeri.
Perisian rancangan pengajaran kami membantu anda menyambung
perancangan dan arahan untuk penggredan dan penilaian dalam sekelip mata. Buat
rancangan pelajaran yang indah, menyelaraskan standard, dan menambah media yang
kaya.
Dengan membolehkan akaun LearnBoost ibu bapa dan pelajar,
anda akan mewujudkan kemajuan bagi komunikasi dan kerjasama. Guru boleh
berkongsi gred pada tugasan, rekod kehadiran, kalendar kursus, dan dasar kelas
dengan ibu bapa dan pelajar untuk membuat pembelajaran lebih bermakna di
sekolah dan di rumah!
Guru boleh email atau mencetak kod akses unik
untuk ibu bapa dan pelajar, memastikan bahawa platform LearnBoost kekal selamat
dan terjamin. Hanya berkongsi apa yang anda mahu dengan siapa yang anda mahu.
Ibu bapa dan pelajar
mempunyai pemuka mereka sendiri di mana mereka boleh menguruskan kelas dan
menyimpan dianjurkan. Semak kemajuan pelajar anda, lihat tugas-tugas yang akan
datang, cetak dan lebih lagi. Mengintegrasikan buku LearnBoost anda gred dengan
Google Apps untuk membuat tugas kelas anda dan kehidupan seharian lancar.
LearnBoost bukan hanya permohonan. Ia adalah satu cara
hidup. Dengan meletakkan LearnBoost dalam Apps yourGoogle gradebook anda adalah,
hanya satu klik jauh apabila anda log masuk ke akaun Google anda.
Setelah e-mel anda,
kalendar, dokumen, dan LearnBoost semua dalam satu tempat membuat menjadi
seorang guru besar lebih mudah.
LearnBoost.com adalah kunci kepada pengurusan bilik darjah
yang cekap dan pengalaman penggredan. Dengan menambah gradebook kami di Google
Apps Marketplace ™, LearnBoost secara automatik dimasukkan ke dalam bar
navigasi Google anda sejagat. Plus, anda boleh mengintegrasikan kalendar Google
anda dengan gradebook anda supaya segala-galanya adalah di satu tempat.
LearnBoost khusus untuk pendidikan. Misinya, adalah untuk
menyediakan alat yang komprehensif untuk merancang, menilai, dan mencerminkan
prestasi akademik manakala penjimatan sekolah beribu-ribu ringgit dan sehingga
100% daripada kos perisian pentadbiran mereka.
Ciri kehadiran LearnBoost memberikan pendidik kawalan ke
atas kelas mereka seperti tidak pernah sebelum ini. Kita tahu bahawa
menjimatkan masa untuk mengambil kehadiran bermakna guru mempunyai lebih banyak
masa untuk memberi pengajaran yang bermakna. Hanya berlegar lebih pelajar dan
tag mereka terlambat atau tidak hadir. PrintAttendance diarkibkan secara automatik,
tetapi anda juga boleh mencetak salinan senarai dan pemandangan carta dengan
klik butang. Jika anda mempunyai kertas, dengan learnboost anda mempunyai data.
SearchIt mudah untuk mengkaji kehadiran sepanjang tahun.
Tarik senarai kehadiran dengan carian yang mudah untuk melihat rekod dari
semalam, minggu lepas, atau tahun lepas. Daftar keluar paparan
senarai anda. Tardies dan ketidakhadiran diserlahkan, dan pelajar secara
automatik ditandakan hadir supaya anda menjimatkan masa, semasa menyimpan rekod
kehadiran yang menyeluruh bagi setiap pelajar. Mengklik nama pelajar membawa
pandangan individu, memberikan anda dalam rekod kehadiran pelajar mendalam.
Mengimbas data dan trend tempat untuk mengekalkan kelas anda pada landasan yang
betul.
Learnboost
Perkembangan
Teknologi maklumat (IT) dengan aplikasinya telah mengubah corak dan cara
manusia berfikir dan bekerja. Komputer dijadikan alat dalam pelbagai bidang
perkerjaan yang dapat mempermudahkan tugas serta meningkatkan prestasi guru
dalam melaksanakan kerja-kerja pengurusan dan kerja-kerja pengajaran dan
pembelajaran.
Penggunaan
komputer dan internet mula bertapak di arena pendidikan dengan memperkenalkan
alat pandang dengar, radio pendidikan dan TV pendidikan. Pada tahun1946 radio
pendidikan telah dikembangkan di bawah Jabatan Penyiaran, Kementerian
Penerangan. Alat pandang dengar mula diperkenalkan pada tahun 1949. Tujuannya
ialah untuk pembinaan dan penerbitan bahan bantuan mengajar, membekalkan
maklumat dan lain-lain. Pada tahun 1972 Kementerian Pendidikan telah mengadakan
stesyen atau siaran televisyen pendidikan bagi tujuan memodenkan pengajaran
sehinggalah penggunaan komputer dan internet diperluaskan pada tahun awal
1990-an (V. Pang, 1992 ). Melalui Tele Sidang Komputer ianya boleh digunakan
dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran tidak secara formal seperti pengajar
berada di sekolah dan pelajar berada di rumah sahaja. CAI (Computer-Assisted
Instruction) merupakan satu kaedah pembelajaran secara interaktiviti, latih
tubi, simulasi dan animasi.
Penggunaan
komputer dalam pengajaran dan pembelajaran semakin penting pada masa kini.
Menurut Musa (2001), cara yang paling berkesan untuk memanfaatkan keupayaan
komputer adalah dengan menjadikannya alat untuk membantu kerja-kerja kita
supaya menjadi lebih mudah dan berkesan. Komputer juga mampu melakukan banyak
perkara di luar kemampuan manusia. Menurut, Mohktar (2002), komputer merupakan
sebuah alat yang boleh memindahkan, memproses dan memanipulasikan maklumat
sesuatu data secara serentak tetapi ianya tidak dapat memahami data dan
mengikut segala arahan. Dewasa ini juga sistem pendidikan pra sekolah juga
telah cuba memperkenalkan penggunaan komputer dalam proses pengajaran.
E-Pembelajaran (e-Learning) merupakan
suatu implementasi penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) bagi
meningkatkan tahap pembelajaran. Terdapat dua rangkaian dalam e-Pembelajaran
iaitu rangka kerja aplikasi Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS) dan Sistem
Pengurusan Bahan Pengajaran (LCMS). LMS ini dibangunkan bagi meningkatkan
aktiviti pembelajaran serta menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
Pembangunan LMS ini adalah berdasarkan Model Waterfall oleh W. W. Royce.
Pembangunannya menggunakan perisian Adobe Macromedia Dreamweaver 8, Adobe
Photoshop 7.0, dan Easy PHP 1.8. LMS yang mengandungi ciri-ciri seperti
pendaftaran pelajar dan pendaftaran guru, senarai pelajar dan senarai guru,
forum, mel elektronik, dan kemudahan muat naik tugasan. LMS telah telah
digunakan secara meluas dalam menghubungkan sistem maklumat dan sistem
pangkalan data bagi mengurus dan mengendalikan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Di Malaysia LMS yang sedang
dilaksanakan ini merupakan sebuah projek kerjasama di antara Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM ) dan MAMPU. Pada tahun 2004, MAMPU telah merintis Learning
Management System (LMS)
di bawah Inisiatif Open Source Software (OSS). Bahagian Teknologi
Pendidikan(BTP), KPM ialah penyelaras projek rintis tersebut di tiga (3) buah
sekolah, iaitu SMK Aminuddin Baki, SMK Seri Titiwangsa, dan SK Putrajaya
Presint 9 (1). Pihak MAMPU telah menjalankan Post
Implementation Review (PIR) pada
tahun 2007. Berdasarkan hasil dapatan dari PIR tersebut,
MAMPU telah mencadangkan penambahbaikan ke atas sistem yang telah dirintiskan.
Rentetan itu, pada tahun 2009, satu tender untuk menambahbaik LMS dan
memperluaskan ke 50 buah sekolah telah dikeluarkan.
Kemajuan
teknologi membolehkan integrasi teknologi maklumat di segala bidang,
termasuklah bidang pendidikan. Beberapa sekolah mungkin sudah melaksanakan
suatu sistem dimana pelajar, guru, dan ibubapa murid berhubung dalam talian.
Kemudahan seperti ini memudahkan ibu bapa memantau anak – anak mereka, berkaitan
kehadiran dan prestasi pelajaran mereka. Pelajar juga boleh berinteraksi secara
langsung secara online dengan guru apabila sedang berada di rumah, kemudian
boleh memuat turun pelbagai bahan-bahan pelajaran yang mungkin disampaikan
secara online. Beberapa sekolah menggunakan sistem pengurusan pembelajaran
serta aplikasi berbayar untuk menjalankan kemudahan semacam itu. memanfaatkan
aplikasi pengurusan kelas yang membolehkan interaksi antara guru, ibu bapa, dan
pelajar, iaitu Learn Boost.
LearnBoost
adalah aplikasi sistem pengurusan kelas secara online yang terdiri dari satu
kumpulan aplikasi yang dapat menguruskan kelas khas dan juga seluruh sekolah.
Terdapat banayak kemudahan pada web 2.0 ini. Aplikasi ini membolehkan guru
menetapkan markah ujian, kuiz, kerja rumah dan tugasan pelajar, membina dan
merancangan pembelajaran pelajar, mereka jadual waktu, dan menetapkan kehadiran
pelajar. Pada mulanya LearnBoost direka adalah untuk kegunaan guru, tetapi
penggunaannya telah dikembangkan di mana ibubapa dan pelajar juga boleh
mengakses aplikasi ini. Dengan adanya sistem pengurusan pendidikan online, maka
pelajar akan dapat melihat prestasi pencapaian masing - masing, di samping itu
ibubapa juga boleh mengawasi pembelajaran atau sekolah harian anak-anak mereka.
Learn Boost sangat mudah digunakan dan mempunyai ciri-ciri yang banyak.
Untuk
menyertai perisian ini, anda terlebih dahulu perlu mendaftar, dan ini boleh
dilakukan dengan secara percuma atau boleh menggunakan akaun Facebook dan
Google. Semasa proses pendaftaran di laman web www.learnboost.com.my , web aplikasi ini akan menanyakan
jenis akaun anda, sama ada seorang guru (Teacher), pelajar (Student), atau
ibubapa (Parent). Setelah mendaftar, maka anda boleh menetapkan maklumat khusus
seperti nama kelas (class name), mata pelajaran yang diajar (subject), nombor
mata pelajaran (course number), sesi persekolahan (semester), mula dan
berakhirnya tahun pengajaran atau kursus (start and end date), tingkat gred
(grade level), jumlah pelajar maksimum (maximum number of students) dan
keterangan ringkas yang lain. Maklumat ini boleh diedit oleh guru pada
bila-bila saja. Anda juga boleh memaparkan portfolio diri, membuat bahan-bahan
pelajaran, atau menambah peristiwa tertentu ke kalendar pendidikan. Aplikasi
ini baru terasa manfaatnya bila ingin
melakukan pengurusan talian, atau pemilik kursus tertentu.
Selepas membuat kelas, maka akan hadir
empat tab utama iaitu Pentadbiran (Administration), Buku pemarkahan
(gradebook), Kehadiran (Attendance) dan laporan (Reporting). Di Tab
Administrator, Anda boleh melihat dan mengedit info kelas asas, peserta kelas
(class roster), kedudukan tempat duduk pelajar(seating plan), jadual waktu
mengajar(schedule) dan peraturan di dalam kelas (policy). Anda juga boleh
memilih maklumat apa yang boleh diakses pelajar dan ibu bapa. Tab Buku pemarkahan (Gradebook) membolehkan guru memasukkan nilai
tugas-tugas pelajar dan kuiz secara terpisah, serta secara automatik akan
mengira nilai akhir pelajar dengan rumus
tertentu. Rumus untuk mengira boleh
diedit berdasarkan kebijakan sekolah. Bagian Kehadiran (Attendance),
boleh digunakan untuk mendaftar kehadiran pelajar. Yang unik dalam menu daftar
kehadiran ini adalah daftar hadir
konvensional yang menunjukkan nama-nama pelajar berdasarkan tempat duduknya,
sehingga memungkinkan guru mudah menanda pelajar yang hadir atau tidak hadir.
Tab Laporan (Reporting) menunjukkan laporan grafik dari semua statistik nilai dan kehadiran,
sehingga memungkinkan guru menilai prestasi disiplin dan kemajuan akademik
untuk seluruh kelas atau secara individu.
Web
aplikasi ini sangat bermanfaat kepada guru-guru yang ingin menetapkan sistem
pengurusan pembelajaran secara online dan melakukan kawalan online untuk kelasnya. Tetapi aplikasi ini
juga mempunyai kelemahan. Antaranya, akses menjadi semakin berat ketika semakin banyak
digunakan. Tapi hal tersebut boleh dimaklumkan karena aplikasi ini adalah
percuma.
Penutup
LearnBoost menyediakan kita
dengan mudah, buku digital bersih gred dengan mudah input gred dan statistik
bersepadu. Guru boleh menyesuaikan skala gred mereka dan memberi berat badan
yang berbeza kepada setiap tugasan mereka yang membuat kursus.
Dengan beberapa
klik, LearnBoost membolehkan guru-guru untuk mengesan kehadiran pelajar harian
mengurangkan masa yang dihabiskan pada kertas roll-panggilan tradisional,
meninggalkan lebih banyak masa untuk mengajar.
Guru boleh
menggunakan LearnBoost untuk tarik sehingga maklumat mengenai pelajar tunggal
serta seluruh kelas. LearnBoost dilengkapi dengan alat untuk membina rancangan
pelajaran, yang membenarkan kemasukan teks, fail media lain, dan keupayaan
untuk mengintegrasikan Negeri Piawaian Teras biasa. Semua data dari
perkhidmatan akan disimpan dan diarkibkan dan boleh dicetak jika diperlukan.
LearnBoost adalah
sebuah buku dalam talian gred dan perancang pengajaran yang boleh didapati
secara percuma kepada pendidik. Ia mempunyai sebuah buku gred, perancang
pelajaran, kehadiran, laporan dan kalendar. Ia adalah mudah untuk digunakan,
visual menarik, dan anda boleh berkongsi maklumat dengan pelajar dan ibu bapa.
Perancang pengajaran disepadukan dengan standard negeri dan anda
mengintegrasikan keseluruhan sistem dengan Google Apps.
Ia merupakan produk
yang sangat baik dan mereka telah hanya mengumumkan naik taraf bagus. Akses Ibu
Bapa dan Pelajar untuk melihat gred talian telah dikemaskini. Ia kini lebih
mudah untuk memberikan akses kepada mereka untuk melihat gred, kehadiran,
kalendar dan maklumat kursus. Proses ini adalah sangat mudah untuk dilakukan.
2.0 Pengenalan
Aplikasi edmodo menggalakkan
pembelajaran berlaku tidak kira tempat dan pada bila-bila masa sahaja. Tujuan
utama penciptaan aplikasi ini untuk membolehkan seorang guru memberi dan
menghantar mesej kepada pelajarnya, membincangkan topik-topik pembelajaran
dengan pelajarnya atau sesama rakan guru, memberikan gred / markah terhadap
hasil kerja yang diberikan oleh pelajarnya, berkongsi isi-isi dan bahan-bahan pelajaran,
dan melalui rangkaian aplikasi ini juga pertukaran pendapat dan idea dapat
diperolehi dengan mudah.
2.1 Sejarah
Edmodo didirikan oleh Nicolas Borg
dan Jeff O’Hara, iaitu dua orang ahli teknologi yang bekerja di sekolah yang
berasingan di bandar Chicago. Pada akhir tahun 2008, Nic Borg dan Jeff O’Hara
telah menyedari bahawa suasana persekitaran pembelajaran di sekolah haruslah
dipertingkatkan seiring dengan kemajuan teknologi pada zaman masa kini.
Terdapat dua perkara yang dijadikan asas kepada lonjakan kepada penciptaan alat
aplikasi ini iaitu menutup jurang yang ada di antara bagaimana pelajar itu
meneruskan kehidupan sehariannya dengan bagaimana seseorang murid itu
mempelajari sesuatu ilmu di sekolah. Pada zaman masa kini, edmodo sudah
berkembang pesat dan sudah memiliki lebih kurang 13,000,000 orang pengguna yang
telah mendaftar akaun sebagai pengguna edmodo dimana ia terdiri daripada
kalangan guru-guru, para pelajar, dan ibu bapa.
2.2 Kelebihan
penggunaan aplikasi edmodo kepada guru dan pelajar
Aplikasi pendidikan seperti Edmodo
menyediakan medium yang selamat terhadap guru-guru dengan para pelajarnya untuk
berhubung dan berkerjasama dalam mendapatkan perkongsian isi-isi dan bahan
pelajaran, dan dapat mengakses tugasan kerja rumah dengan mudah, mengetahui
gred atau markah, boleh mengadakan perbincangan kelas dan pemberitahuan sesuatu
maklumat. Matlamat utama kepada penghasilan aplikasi Edmodo ini ialah untuk
membantu para pendidik memanfaatkan penggunaan media sosial yang ada sekarang
terhadap pembelajaran anak-anak didiknya di dalam bilik darjah.
Edmodo membantu guru membentuk sebuah komuniti di dalam
sesebuah bilik darjah.Antara kelebihan lain menggunakan aplikasi edmodo:
1.
Tugasan
dapat diberikan oleh guru terus menerusi edmodo sebagai kerja rumah.
2.
Boleh
memasukkan sebarang video dan imej sebagai bahan pembelajaran.
3.
Guru
boleh mengajar pelajarnya dalam jumlah yang ramai dalam satu-satu masa.
4.
Jadual
yang melibatkan perkara-perkara penting seperti jadual ujian dan sebagainya
dapat dikemaskini.
5.
Rupa
bentuk aplikasi sama dengan aplikasi facebook.
6.
Edmodo
boleh diakses dengan menggunakan telefon bimbit smartphone.
2.3
Penggunaan edmodo menerusi telefon bimbit
Aplikasi
edmodo juga boleh dilayari dan diakses melalui telefon bimbit jenis smartphone
Android mahupun iPhone. Pembelajaran menggunakan edmodo boleh dilakukan di
mana-mana dan dengan wujudnya telefon bimbit jenis smartphone ini akan membantu
membentuk pembelajaran menggunakan aplikasi edmodo ini menjadi lebih mudah dan
senang dibawa ke mana-mana.
Telefon
bimbit Android
Telefon bimbit iPhone
2.4 Cara-cara
bagi seorang guru menggunakan Edmodo
2.
Bagi
pengguna baru yang ingin membina akaun di edmodo, tekan butang “I’m a Teacher”
untuk seorang guru, dan tekan butang “I’m a Student” jika seorang pelajar.
3.
Isikan
semua maklumat yang dikehendaki di ruang yang disediakan dan tekan butang “Sign
Up”.
4.
Paparan
baru akan terbuka sejurus sahaja akaun telah diaktifkan.
5.
Bagi
membina dan mewujudkan sesuatu kumpulan khususnya, contohnya guru yang mengajar
adalah guru tingkatan 3. Guru ini akan klik pada butang “Join or Create” pada
ikon yang terletak di sebelah kiri dan bawah halaman sesawang.
6.
Isi
semua maklumat yang diperlukan untuk membina kumpulan baru pada ruang petak
yang telah disediakan.
7.
Klik
pada butang “Create”, sejurus itu keluar tetingkap kecil yang akan memaparkan
nama kumpulan berserta kod kumpulan. Kod kumpulan ini penting untuk memudahkan
pelajar-pelajar turut serta dalam kumpulan yang telah dibina khusus untuk
membantu memudahkan pembelajaran para pelajarnya.
8.
Guru
boleh menyediakan tugasan kepada para pelajarnya dengan klik pada ikon
“Assignment”. Maklumat yang perlu diisi oleh guru hendaklah dilengkapkan
sebelum tekan pada butang “Send”.
9.
Dengan
penggunaan aplikasi edmodo, seseorang guru juga boleh membina kuiz. Klik pada
ikon yang berlabel “Quiz”.
10.
Kuiz
yang dibina sama ada soalan berbentuk objektif (aneka pilihan jawapan,
betul-salah, isi tempat kosong) mahupun soalan yang berbentuk esei. Setelah
semua soalan kuiz telah siap dibina, klik pada butang “Assign Quiz”.
11.
Apabila
seseorang pengguna edmodo ingin keluar dari rangkaian aplikasi ini, pengguna
akaun boleh klik pada butang “Account”
dan seterusnya klik pada butang “Log Out”.
3.0 Schoology
3.1 Definisi Schoology
Schoology atau
lebih dikenali sebagai schoology.com adalah perkhidmatan rangkaian sosial dan
persekitaran pembelajaran maya untuk sekolah K-12 dan institusi pengajian
tinggi yang membolehkan pengguna mencipta, mengurus, dan berkongsi kandungan
akademik. Schoolgy merupakan satu gabungan Learning Management System
(LMS) atau sistem pengurusan pembelajaran dan rangkaian sosial yang percuma.
Visual
dan fungsi Schoology adalah serupa dengan Facebook. Ia merupakan kaedah
seperti Facebook yang menggunakan alat media sosial yang popular untuk
memperbaiki tahap komunikasi dan kolaborasi. Schoology juga membekalkan kemudahan tambahan seperti rekod kehadiran, buku gred dalam talian,
ujian dan kuiz serta kotak letak kerja rumah (homework dropboxes ).
Ciri-ciri media sosial ini memudahkan kerjasama di kalangan kelas, kumpulan,
atau sekolah. Schoology boleh disepadukan dengan laporan sekolah yang sedia ada
dan sistem maklumat malah menyediakan keselamatan tambahan, penapisan dan
menyokong setiap keperluan sekolah.
Schoology ditawarkan kepada individu, sekolah-sekolah dan daerah
percuma. Terdapat banyak pesaing dalam ruang LMS. Perkhidmatan utama yang
tertumpu kepada pendidikan termasuk Learning Space ePals, edmodo, Etudes,
Desire2Learn, Instructure, Blackboard dan Moodlerooms.
3.2 Latar Belakang Schoology
Platform Schoology
telah direka oleh Jeremy Friedman, Ryan Hwang dan Tim Trinidad ketika masih
lagi bergelar mahasiswa di Universiti Washington di St Louis, MO. Asalnya
schoology direka hanya sekadar untuk berkongsi nota. Namun, Schoology telah
dikeluarkan secara komersial pada bulan Ogos 2009 dan ciri-ciri tambahan serta
fungsi terus ditambah.
Pada Oktober 2010 perkhidmatan ini
mempunyai lebih daripada penyertaan 2,400 sekolah di seluruh negara yang
terdapat dalam sistem dan rancangan untuk membina kandungan interaktif bahawa
guru boleh menggunakannya untuk menyokong bahan-bahan kursus dan menyediakan
akses yang lebih baik kepada ibu bapa. Tambahan pula sistem ini telah
dimasukkan teks pemberitahuan mesej, aplikasi iPhone, integrasi Google dokumen,
aplikasi Google Play, berkongsi sumber perpustakaan, dan mengimport soalan
untuk ujian dan kuiz.
3.3 Cara guru menggunakan Schoology
Schoology banyak
membantu guru dan memudahkan guru dalam proses pengajaran dan pembelajarannya.
Pada awalnya guru akan mewujudkan Kursus di Schoology.
Apabila pertama kali log in, skrin
utama akan muncul pada paparan skrin. Di sini guru mempunyai pilihan untuk
menyelesaikan tugas-tugas biasa seperti menambah tugasan, mesej, peristiwa, dan
kemas kini
Pada sebelah kiri halaman tersebut, anda akan melihat
pautan lain yang sering digunakan. Untuk melihat /
mewujudkan kursus, klik pautan kursus. Laman kursus akan kelihatan seperti ini:
Pelayaran adalah mudah, dan lokasi kepelbagaian alat serta tugas-tugas
yang berbeza juga menonjol. Mari kita pergi melalui proses mewujudkan satu
kursus baru. Untuk berbuat demikian, klik pada butang 'Create Kursus' ke arah
sebelah kanan.
Pada skrin yang seterusnya ialah di mana anda menghasilkan informasi
berkaitan kursus anda.
Selepas kursus guru terhasil, guru perlu mempunyai keupayaan untuk
merubah beberapa tetapan. Pilihan yang disediakan untuk guru bergantung kepada
penglihatan kursus. Jika guru membenarkan ia boleh dilihat kepada pengguna
Schoology lain atau kepada semua orang, maka guru mempunyai pilihan yang lebih
banyak dengan membenarkan aspek-aspek tertentu kursus boleh dilihat. Ini memberikan
guru melengkapkan kawalan ke atas privasi kursus anda, dan anda boleh memilih
tugasan yang sesuai untuk situasi anda.
Simpan
tetapan anda untuk membawa anda ke skrin homeroom kursus.
Kursus baru
anda akan muncul di sini. Sekarang anda perlu mendapatkan beberapa pelajar ke
bahagian anda. Klik pada nama seksyen untuk membawa anda ke skrin utama kursus.
Salah satu perubahan utama yang dilaksanakan dengan mereka bentuk semula pada bulan Ogos Schoology 2010 adalah bahawa guru tidak mampu lagi untuk mencipta akaun pelajar. Sebaliknya, pelajar perlu untuk mewujudkan akaun mereka sendiri dan menyertai kursus dengan kod akses.
Apabila pelajar ditambah, ahli-ahli akan dapat dilihat pada skrin rumah seksyen
Dengan menggunakan menu drop-down untuk mewujudkan suatu tugasan, terdapat pilihan yang berbeza yang anda boleh pilih. Tugasan diberi tarikh akhir serta pilihan yang digredkan atau ungraded. Ini adalah apa yang kelihatan seperti gambar di bawah.
Apabila klik
pada tugasan analitik, kita boleh mendapat informasi yang terperinci berkaitan
kekerapan tugasan tersebut dilihat atau dibuka.
3.4 Kelebihan Schoology dalam pendidikan
Dalam era di mana
teknologi yang digunakan oleh ramai pelajar dalam semua aspek kehidupan, ia
menawarkan manfaat yang besar kepada pelajar-pelajar apabila sekolah dan
perubahan sistem pendidikan telah menggabungkan teknologi ke dalam bilik
darjah. Schoology membolehkan guru-guru untuk melanjutkan pembelajaran pelajar
mereka di luar bilik darjah ke dalam dunia digital. Di dalam bilik darjah,
pelajar dengan pelbagai kebolehan dan gaya pembelajaran hanya bergantung kepada
guru mereka untuk memenuhi semua keperluan pembelajaran mereka. Manakala
Schoology membantu guru untuk mengubah arahan serta tugasan.
Schoology menyediakan peluang kepada
pelajar untuk mengambil bahagian dalam perbincangan, projek kumpulan. Selain
itu, meningkatkan keupayaan guru dan pelajar dalam kesediaan untuk
berkomunikasi dan bekerjasama antara satu sama lain. Schoology menjadikan
pembelajaran lebih bermakna kepada pelajar dengan menggabungkan rangkaian
sosial ke dalam pembelajaran sosial dan pengurusan bilik darjah. Kebanyakan
pelajar sudah biasa dengan laman rangkaian sosial, oleh itu Schoology
menghubungkan pengetahuan mereka yang sedia ada kepada pengalaman baru yang
menjadikan ia lebih bermakna dan menarik kepada pelajar.
Schoology juga berfungsi untuk
menyelesaikan masalah komunikasi antara pihak sekolah dan keluarga pelajar.
Setiap guru disediakan dengan profil di mana pelajar dan ibu bapa boleh
menghantar komen atau soalan pada halaman guru di samping berhubung melalui
mesej secara langsung atau peribadi. Dalam format ini, guru boleh menyampaikan
mesej penting dalam adar yang segera kepada ibu bapa individu atau semua ibu
bapa pelajar di dalam kelas. Ibu bapa kemudiannya boleh membalas,
membincangkan, atau bertanya soalan tentang mesej-mesej tersebut. Oleh sebab
sistem ini adalah berasaskan web, mesej dan profil boleh diakses dari mana-mana
sahaja dengan sambungan internet dan pada bila-bila masa. Pentaksiran dari
laman web adalah gred, pengumuman, dan acara kelas, disediakan untuk ibu bapa,
guru, dan pelajar untuk dilihat.
Akhir sekali, guru mempunyai pilihan
untuk melampirkan lembaga perbincangan dan membenarkan pelajar untuk bertanya
soalan serta menerima bantuan tentang tugasan yang diberikan. Semua
perbincangan boleh diakses dan dipantau oleh guru. Schoology memupuk komuniti
pembelajaran yang selamat dalam dunia digital.
3.5 Aplikasi Schoology kepada guru dan pelajar
3.5.1 Guru
Di bawah sistem
schoology, guru boleh mencipta, berkongsi, dan mengedit bahan akademik seperti
ujian, kuiz, tugasan, kerja rumah, papan perbincangan, projek, serta gred yang
boleh disiapkan secara langsung di laman web ini atau dicetak dan dibawa ke
kelas. Tugasan yang telah disiapkan pada laman web boleh dijadikan kotak drop
digital menunggu penggredan dari guru atau melalui sistem komputer penggredan
yang telah ditetapkan oleg guru.
Schoology bukan sahaja menyediakan
portal untuk komunikasi dan pengurusan tugasan tetapi Schoology juga
membolehkan guru menyediakan buku gred dalam talian, cara mengesan dan
merekodkan rekod kehadiran, serta berupaya untuk menganalisis input pelajar
dalam pelbagai aspek seperti penyertaan dalam papan perbincangan, pentadbiran dan
lain-lain. Ibu bapa mempunyai pilihan menerima kod akses untuk melihat aktiviti
dalam talian dan gred anak mereka. Schoology membantu untuk menyediakan semua
komponen sistem sekolah, guru, ibu bapa, pelajar, pengajaran dan pembelajaran
serta meningkatkan kejayaan pelajar.
3.5.2 Pelajar
Schoology.com
pelajar diberi peluang untuk meluahkan pendapat dan melihat pemikiran
pelajar-pelajar. Ini mengajar pelajar bagaimana untuk berkomunikasi dengan
betul serta bagaimana menilai dan menghormati pendapat dan idea-idea yang lain.
Dengan adanya kumpulan perbincangan, pelajar boleh melakukannya di rumah atau
pada masa lapang mereka sekali gus menjimatkan masa di dalam kelas.
Dengan Schoology.com, pelajar akan
mengaplikasikan apa yang mereka tahu tentang rangkaian sosial dalam talian
untuk pembelajaran sosial yang terkandung dalam schoology. Pelajar boleh
menggunakan laman ini untuk meluahkan idea mengenai tugasan kelas, bekerjasama
dalam projek-projek, dan sebagai bentuk alternatif petaksiran.
Selain itu, Schoology juga
memberikan pelajar pelbagai peluang untuk menggunakan pelbagai aplikasi
seperti papan perbincangan, mesej, dan kerjasama dalam talian. Selepas belajar
bagaimana untuk menggunakan aplikasi ini, guru boleh membenarkan pelajar untuk
belajar bagaimana untuk menggunakan alat ini dengan lebih berkesan untuk
mencapai matlamat yang dirancang, juga belajar lebih lanjut mengenai pelajaran
yang diajar, bekerja dalam projek kumpulan dan lain-lain.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment