LearnBoost Written By :

LearnBoost Written By :

1.ERWANA BT. HJ. MD SALLEH (PT122061CT)
2.JULIZAN BT. JIWA ARMARUN (PT122108CT)
3.SAMSIAH BT. SULAIMAN (PT122247CT)
4.SHARIFAH LIZAWATI BT SHAMSUDDIN (PT122253CT)
5.SITI NADIAH BT. TAWAKKAL (PT122263CT)

Friday 28 December 2012

ASSIGNMENT GROUP TEKNOLOGI (EDMODO-PJK)



1.0     Pengenalan  
          LearnBoost adalah sebuah sistem pengurusan pembelajaran buku gred dan perancang pengajaran dalam talian yang boleh didapati secara percuma untuk pendidik. Ia mempunyai sebuah buku gred, perancang pelajaran, kehadiran, laporan dan kalendar. Ia adalah mudah untuk digunakan, visual menarik, dan guru boleh berkongsi maklumat dengan pelajar dan ibu bapa. Perancang pengajaran disepadukan dengan standard negeri dan guru mengintegrasikan keseluruhan sistem dengan Google Apps.
          Ia merupakan produk yang sangat baik dan mereka telah hanya mengumumkan naik taraf bagus. Akses Ibu Bapa dan Pelajar untuk melihat gred talian telah dikemaskini. Ia kini lebih mudah untuk memberikan akses kepada mereka untuk melihat gred, kehadiran, kalendar dan maklumat kursus. Proses ini adalah sangat mudah untuk dilakukan.
          LearnBoost adalah alat yang mudah diakses untuk pendidik. Sistem ini boleh mengendalikan tugas-tugas biasa yang berkaitan dengan pengajaran. Permohonan itu termasuk gradebook diselaraskan yang menggabungkan keanggunan dengan fungsi yang boleh mengurangkan jumlah masa yang diperlukan untuk kerja pelajar gred. LearnBoost juga termasuk pelajaran pelan bangunan dan ciri-ciri pengurusan supaya guru boleh menyusun jadual kelas mereka dan bekerja melalui bahan berkesan. LearnBoost juga serasi dengan aplikasi Google seperti Google Calendar dan Gmail. Pendidik boleh menggunakan LearnBoost dengan keyakinan keselamatan SSL untuk memastikan tontonan laman web kepada orang-orang yang diberi kuasa. LearnBoost boleh didapati dalam lebih daripada 70 bahasa. Permohonan juga mengandungi pilihan terjemahan yang membolehkan pengguna untuk menterjemahkan teks ke dalam bahasa ibunda mereka.

1.1     Sejarah dan populariti app
          LearnBoost telah dicipta untuk membantu pendidik melakukan apa yang mereka lakukan lebih baik. LearnBoost adalah berautonomi, usaha pembentukan dibiayai berpusat di San Francisco, California. Pengasas termasuk Rafael Corrales, Thianh Lu dan Guillermo Rauch. Pasukan LearnBoost semasa juga termasuk pemaju Aaron Heckmann, TJ Holowaychuk, Pembangunan Pakar Damian Suarez dan Meredith Ely.
         
1.2     Perbezaan kepada aplikasi lain
          LearnBoost menyediakan pendidik dengan banyak pilihan untuk memperbaiki cara kerja mereka memberi gred pelajar. Sistem ini adalah elegan, namun apa yang benar-benar membuat LearnBoost menonjol adalah harga. Ia tidak mendapat apa-apa lebih baik daripada percuma. Selagi pengguna adalah bersedia untuk mewujudkan akaun mereka dalam perisian ini, mereka boleh mengakses terus – menerus dapat menggunakan LearnBoost.
1.3     Aplikasi web dilihat dan dirasa untuk digunakan?
          Gaya Laman web LearnBoost menjemput pengguna dengan ikon kompas berwarna-warni yang menyerlahkan logo laman web. Latar belakang yang lembut biru dan bar header hitam mewujudkan kontras yang menarik perhatian yang memberikan laman web lebih menjadi profesional. Pengguna boleh menavigasi menggunakan butang mudah diakses ditemui di seluruh bahagian atas homepage. Setiap bentuk dan alat yang dimasukkan ke dalam LearnBoost sangat baik yang dianjurkan dan termasuklah tidak menyemakkan. Petunjuk kecil kapur hijau digunakan untuk membantu pilihan kemuncak dan menambah rasa sedikit kepada skim warna welcoming tapak.
1.4     Kerja-kerja proses pendaftaran
          Seseorang pengguna baru boleh mewujudkan akaun LearnBoost dengan mengklik pada biru butang “Sign Up” yang terdapat pada sudut atas kanan laman utama. Borang pendaftaran pendek boleh didapati di sepanjang sebelah kanan halaman berikut di bawah hijau "Sign Up" banner. Borang tersebut memerlukan nama pertama dan terakhir, alamat e-mel dan kata laluan. Satu kotak semak di bawah secara automatik menandatangani pengguna untuk menerima berita dan kemas kini LearnBoost. Ini mesti manual dibiarkan untuk memilih keluar. Satu nota di bahagian bawah borang menasihatkan pengguna bahawa dengan mengemukakan maklumat mereka, mereka bersetuju kepada terma tapak perkhidmatan.
1.5     Kos untuk menggunakan aplikasi
          Harga adalah pasti salah satu manfaat besar dalam menggunakan LearnBoost. Sesiapa sahaja boleh mewujudkan akaun secara percuma. Laman tersebut tidak memerlukan apa-apa yuran atau caj lain untuk menubuhkan akaun. Malah borang pendaftaran akaun meminta untuk maklumat yang sangat sedikit dan segera memberikan akses pengguna ke akaun mereka.
1.6     Siapa yang anda akan syorkan untuk menggunakan LearnBoost?
          LearnBoost boleh menjadi alat yang sangat berharga untuk mana-mana pendidik. Tag harga percuma membuat ia boleh diakses kepada sesiapa sahaja, malah mereka pada bajet yang ketat. LearnBoost merupakan cara terbaik untuk membantu guru-guru mendapatkan dianjurkan dan mengendalikan setiap hari dan rancangan pengajaran minggu ini dengan lebih berkesan. Reka bentuk adalah bersih dan mudah supaya sesiapa sahaja boleh cepat menyesuaikan diri untuk menggunakan LearnBoost.
1.7     Ciri-ciri Learnboost
          Ciri-ciri LearnBoost adalah, akses semua cirri Learnboost secara percuma, menggabungkan aplikasi Google termasuk calendar Google dan Gmail, menguruskan rancangan pelajaran dengan cepat di satu lokasi, jemput orang lain untuk menyertai Learnboost melalui Facebook, Twitter atau E-mail, dan terjemahkan teks ke dalam lebih daripada 70 bahasa yang berbeza.
          LearnBoost adalah perisian gradebook terbaik di web - dan ianya percuma. Malah reka bentuk yang indah dan pengalaman pengguna intuitif membuat anda tertanya-tanya mengapa anda telah menggunakan buku gred lain. Produktiviti barunya anda bermakna anda boleh menghabiskan lebih banyak masa melakukan apa yang anda lakukan yang terbaik seperti pengajaran.
          Dengan teknologi yang diakui dunia sumber terbuka kami, gradebook kita bertindak balas begitu cepat bahawa ia berasa seperti sihir. Masukkan gred dan menonton skor pelajar mengemaskini serta-merta.
          Bermakna data tertanam ke dalam gradebook anda dan secara automatik kemas kini dalam masa sebenar. Lihat pencapaian pelajar jangka panjang dan jangka pendek untuk mendapatkan wawasan baru.
          Dengan satu klik, melampirkan Negeri Piawaian Teras biasa untuk tugasan anda. Tags intuitif kami bermakna anda kini akan tahu pelajar anda berada di landasan yang betul.
          Gradebook LearnBoost memberi guru dalam kerja mereka. Kini anda boleh menyesuaikan skala penggredan anda untuk tepat mengesan kemajuan pelajar mengikut kaedah pemarkahan anda.
          Semua tugasan tidak dicipta sama. Tukar berat tugasan dalam gradebook anda untuk memastikan gred akhir mencerminkan kemajuan sebenar berdasarkan apa yang penting.
          Dengan LearnBoost, anda boleh membuat dan menguruskan rancangan pelajaran dengan editor yang hebat visual kami. Plus ia bersepadu dengan standard negeri.
          Perisian rancangan pengajaran kami membantu anda menyambung perancangan dan arahan untuk penggredan dan penilaian dalam sekelip mata. Buat rancangan pelajaran yang indah, menyelaraskan standard, dan menambah media yang kaya.
          Dengan membolehkan akaun LearnBoost ibu bapa dan pelajar, anda akan mewujudkan kemajuan bagi komunikasi dan kerjasama. Guru boleh berkongsi gred pada tugasan, rekod kehadiran, kalendar kursus, dan dasar kelas dengan ibu bapa dan pelajar untuk membuat pembelajaran lebih bermakna di sekolah dan di rumah!
 Guru boleh email atau mencetak kod akses unik untuk ibu bapa dan pelajar, memastikan bahawa platform LearnBoost kekal selamat dan terjamin. Hanya berkongsi apa yang anda mahu dengan siapa yang anda mahu.
           Ibu bapa dan pelajar mempunyai pemuka mereka sendiri di mana mereka boleh menguruskan kelas dan menyimpan dianjurkan. Semak kemajuan pelajar anda, lihat tugas-tugas yang akan datang, cetak dan lebih lagi. Mengintegrasikan buku LearnBoost anda gred dengan Google Apps untuk membuat tugas kelas anda dan kehidupan seharian lancar.
          LearnBoost bukan hanya permohonan. Ia adalah satu cara hidup. Dengan meletakkan LearnBoost dalam Apps yourGoogle gradebook anda adalah, hanya satu klik jauh apabila anda log masuk ke akaun Google anda.
Setelah e-mel anda, kalendar, dokumen, dan LearnBoost semua dalam satu tempat membuat menjadi seorang guru besar lebih mudah.
          LearnBoost.com adalah kunci kepada pengurusan bilik darjah yang cekap dan pengalaman penggredan. Dengan menambah gradebook kami di Google Apps Marketplace ™, LearnBoost secara automatik dimasukkan ke dalam bar navigasi Google anda sejagat. Plus, anda boleh mengintegrasikan kalendar Google anda dengan gradebook anda supaya segala-galanya adalah di satu tempat.
          LearnBoost khusus untuk pendidikan. Misinya, adalah untuk menyediakan alat yang komprehensif untuk merancang, menilai, dan mencerminkan prestasi akademik manakala penjimatan sekolah beribu-ribu ringgit dan sehingga 100% daripada kos perisian pentadbiran mereka.
          Ciri kehadiran LearnBoost memberikan pendidik kawalan ke atas kelas mereka seperti tidak pernah sebelum ini. Kita tahu bahawa menjimatkan masa untuk mengambil kehadiran bermakna guru mempunyai lebih banyak masa untuk memberi pengajaran yang bermakna. Hanya berlegar lebih pelajar dan tag mereka terlambat atau tidak hadir.  PrintAttendance diarkibkan secara automatik, tetapi anda juga boleh mencetak salinan senarai dan pemandangan carta dengan klik butang. Jika anda mempunyai kertas, dengan learnboost anda mempunyai data.
          SearchIt mudah untuk mengkaji kehadiran sepanjang tahun. Tarik senarai kehadiran dengan carian yang mudah untuk melihat rekod dari semalam, minggu lepas, atau tahun lepas. Daftar keluar paparan senarai anda. Tardies dan ketidakhadiran diserlahkan, dan pelajar secara automatik ditandakan hadir supaya anda menjimatkan masa, semasa menyimpan rekod kehadiran yang menyeluruh bagi setiap pelajar. Mengklik nama pelajar membawa pandangan individu, memberikan anda dalam rekod kehadiran pelajar mendalam. Mengimbas data dan trend tempat untuk mengekalkan kelas anda pada landasan yang betul.

Learnboost
          Perkembangan Teknologi maklumat (IT) dengan aplikasinya telah mengubah corak dan cara manusia berfikir dan bekerja. Komputer dijadikan alat dalam pelbagai bidang perkerjaan yang dapat mempermudahkan tugas serta meningkatkan prestasi guru dalam melaksanakan kerja-kerja pengurusan dan kerja-kerja pengajaran dan pembelajaran.
         
          Penggunaan komputer dan internet mula bertapak di arena pendidikan dengan memperkenalkan alat pandang dengar, radio pendidikan dan TV pendidikan. Pada tahun1946 radio pendidikan telah dikembangkan di bawah Jabatan Penyiaran, Kementerian Penerangan. Alat pandang dengar mula diperkenalkan pada tahun 1949. Tujuannya ialah untuk pembinaan dan penerbitan bahan bantuan mengajar, membekalkan maklumat dan lain-lain. Pada tahun 1972 Kementerian Pendidikan telah mengadakan stesyen atau siaran televisyen pendidikan bagi tujuan memodenkan pengajaran sehinggalah penggunaan komputer dan internet diperluaskan pada tahun awal 1990-an (V. Pang, 1992 ). Melalui Tele Sidang Komputer ianya boleh digunakan dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran tidak secara formal seperti pengajar berada di sekolah dan pelajar berada di rumah sahaja. CAI (Computer-Assisted Instruction) merupakan satu kaedah pembelajaran secara interaktiviti, latih tubi, simulasi dan animasi.
         
          Penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran semakin penting pada masa kini. Menurut Musa (2001), cara yang paling berkesan untuk memanfaatkan keupayaan komputer adalah dengan menjadikannya alat untuk membantu kerja-kerja kita supaya menjadi lebih mudah dan berkesan. Komputer juga mampu melakukan banyak perkara di luar kemampuan manusia. Menurut, Mohktar (2002), komputer merupakan sebuah alat yang boleh memindahkan, memproses dan memanipulasikan maklumat sesuatu data secara serentak tetapi ianya tidak dapat memahami data dan mengikut segala arahan. Dewasa ini juga sistem pendidikan pra sekolah juga telah cuba memperkenalkan penggunaan komputer dalam proses pengajaran.
         
          E-Pembelajaran (e-Learning) merupakan suatu implementasi penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) bagi meningkatkan tahap pembelajaran. Terdapat dua rangkaian dalam e-Pembelajaran iaitu rangka kerja aplikasi Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS) dan Sistem Pengurusan Bahan Pengajaran (LCMS). LMS ini dibangunkan bagi meningkatkan aktiviti pembelajaran serta menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat. Pembangunan LMS ini adalah berdasarkan Model Waterfall oleh W. W. Royce. Pembangunannya menggunakan perisian Adobe Macromedia Dreamweaver 8, Adobe Photoshop 7.0, dan Easy PHP 1.8. LMS yang mengandungi ciri-ciri seperti pendaftaran pelajar dan pendaftaran guru, senarai pelajar dan senarai guru, forum, mel elektronik, dan kemudahan muat naik tugasan. LMS telah telah digunakan secara meluas dalam menghubungkan sistem maklumat dan sistem pangkalan data bagi mengurus dan mengendalikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Di Malaysia LMS yang sedang dilaksanakan ini merupakan sebuah projek kerjasama di antara Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM ) dan MAMPU. Pada tahun 2004, MAMPU telah merintis Learning Management System (LMS) di bawah Inisiatif Open Source Software (OSS). Bahagian Teknologi Pendidikan(BTP), KPM ialah penyelaras projek rintis tersebut di tiga (3) buah sekolah, iaitu SMK Aminuddin Baki, SMK Seri Titiwangsa, dan SK Putrajaya Presint 9 (1). Pihak MAMPU telah menjalankan Post Implementation Review (PIR) pada tahun 2007. Berdasarkan hasil dapatan dari PIR tersebut, MAMPU telah mencadangkan penambahbaikan ke atas sistem yang telah dirintiskan. Rentetan itu, pada tahun 2009, satu tender untuk menambahbaik LMS dan memperluaskan ke 50 buah sekolah telah dikeluarkan.
         
          Kemajuan teknologi membolehkan integrasi teknologi maklumat di segala bidang, termasuklah bidang pendidikan. Beberapa sekolah mungkin sudah melaksanakan suatu sistem dimana pelajar, guru, dan ibubapa murid berhubung dalam talian. Kemudahan seperti ini memudahkan ibu bapa memantau anak – anak mereka, berkaitan kehadiran dan prestasi pelajaran mereka. Pelajar juga boleh berinteraksi secara langsung secara online dengan guru apabila sedang berada di rumah, kemudian boleh memuat turun pelbagai bahan-bahan pelajaran yang mungkin disampaikan secara online. Beberapa sekolah menggunakan sistem pengurusan pembelajaran serta aplikasi berbayar untuk menjalankan kemudahan semacam itu. memanfaatkan aplikasi pengurusan kelas yang membolehkan interaksi antara guru, ibu bapa, dan pelajar, iaitu Learn Boost.
          LearnBoost adalah aplikasi sistem pengurusan kelas secara online yang terdiri dari satu kumpulan aplikasi yang dapat menguruskan kelas khas dan juga seluruh sekolah. Terdapat banayak kemudahan pada web 2.0 ini. Aplikasi ini membolehkan guru menetapkan markah ujian, kuiz, kerja rumah dan tugasan pelajar, membina dan merancangan pembelajaran pelajar, mereka jadual waktu, dan menetapkan kehadiran pelajar. Pada mulanya LearnBoost direka adalah untuk kegunaan guru, tetapi penggunaannya telah dikembangkan di mana ibubapa dan pelajar juga boleh mengakses aplikasi ini. Dengan adanya sistem pengurusan pendidikan online, maka pelajar akan dapat melihat prestasi pencapaian masing - masing, di samping itu ibubapa juga boleh mengawasi pembelajaran atau sekolah harian anak-anak mereka. Learn Boost sangat mudah digunakan dan mempunyai ciri-ciri yang banyak.
          Untuk menyertai perisian ini, anda terlebih dahulu perlu mendaftar, dan ini boleh dilakukan dengan secara percuma atau boleh menggunakan akaun Facebook dan Google. Semasa proses pendaftaran di laman web www.learnboost.com.my , web aplikasi ini akan menanyakan jenis akaun anda, sama ada seorang guru (Teacher), pelajar (Student), atau ibubapa (Parent). Setelah mendaftar, maka anda boleh menetapkan maklumat khusus seperti nama kelas (class name), mata pelajaran yang diajar (subject), nombor mata pelajaran (course number), sesi persekolahan (semester), mula dan berakhirnya tahun pengajaran atau kursus (start and end date), tingkat gred (grade level), jumlah pelajar maksimum (maximum number of students) dan keterangan ringkas yang lain. Maklumat ini boleh diedit oleh guru pada bila-bila saja. Anda juga boleh memaparkan portfolio diri, membuat bahan-bahan pelajaran, atau menambah peristiwa tertentu ke kalendar pendidikan. Aplikasi ini baru terasa manfaatnya bila  ingin melakukan pengurusan talian, atau pemilik kursus tertentu.

          Selepas membuat kelas, maka akan hadir empat tab utama iaitu Pentadbiran (Administration), Buku pemarkahan (gradebook), Kehadiran (Attendance) dan laporan (Reporting). Di Tab Administrator, Anda boleh melihat dan mengedit info kelas asas, peserta kelas (class roster), kedudukan tempat duduk pelajar(seating plan), jadual waktu mengajar(schedule) dan peraturan di dalam kelas (policy). Anda juga boleh memilih maklumat apa yang boleh diakses pelajar dan ibu bapa. Tab Buku pemarkahan (Gradebook) membolehkan guru memasukkan nilai tugas-tugas pelajar dan kuiz secara terpisah, serta secara automatik akan mengira nilai akhir pelajar  dengan rumus tertentu. Rumus untuk mengira boleh  diedit berdasarkan kebijakan sekolah. Bagian Kehadiran (Attendance), boleh digunakan untuk mendaftar kehadiran pelajar. Yang unik dalam menu daftar kehadiran ini  adalah daftar hadir konvensional yang menunjukkan nama-nama pelajar berdasarkan tempat duduknya, sehingga memungkinkan guru mudah menanda pelajar yang hadir atau tidak hadir. Tab Laporan (Reporting) menunjukkan laporan grafik  dari semua statistik nilai dan kehadiran, sehingga memungkinkan guru menilai prestasi disiplin dan kemajuan akademik untuk seluruh kelas atau secara individu.
          Web aplikasi ini sangat bermanfaat kepada guru-guru yang ingin menetapkan sistem pengurusan pembelajaran secara online dan melakukan kawalan  online untuk kelasnya. Tetapi aplikasi ini juga mempunyai kelemahan. Antaranya, akses menjadi  semakin berat ketika semakin banyak digunakan. Tapi hal tersebut boleh dimaklumkan karena aplikasi ini adalah percuma.




























Penutup
            
          LearnBoost menyediakan kita dengan mudah, buku digital bersih gred dengan mudah input gred dan statistik bersepadu. Guru boleh menyesuaikan skala gred mereka dan memberi berat badan yang berbeza kepada setiap tugasan mereka yang membuat kursus.
          Dengan beberapa klik, LearnBoost membolehkan guru-guru untuk mengesan kehadiran pelajar harian mengurangkan masa yang dihabiskan pada kertas roll-panggilan tradisional, meninggalkan lebih banyak masa untuk mengajar.
          Guru boleh menggunakan LearnBoost untuk tarik sehingga maklumat mengenai pelajar tunggal serta seluruh kelas. LearnBoost dilengkapi dengan alat untuk membina rancangan pelajaran, yang membenarkan kemasukan teks, fail media lain, dan keupayaan untuk mengintegrasikan Negeri Piawaian Teras biasa. Semua data dari perkhidmatan akan disimpan dan diarkibkan dan boleh dicetak jika diperlukan.
          LearnBoost adalah sebuah buku dalam talian gred dan perancang pengajaran yang boleh didapati secara percuma kepada pendidik. Ia mempunyai sebuah buku gred, perancang pelajaran, kehadiran, laporan dan kalendar. Ia adalah mudah untuk digunakan, visual menarik, dan anda boleh berkongsi maklumat dengan pelajar dan ibu bapa. Perancang pengajaran disepadukan dengan standard negeri dan anda mengintegrasikan keseluruhan sistem dengan Google Apps.
          Ia merupakan produk yang sangat baik dan mereka telah hanya mengumumkan naik taraf bagus. Akses Ibu Bapa dan Pelajar untuk melihat gred talian telah dikemaskini. Ia kini lebih mudah untuk memberikan akses kepada mereka untuk melihat gred, kehadiran, kalendar dan maklumat kursus. Proses ini adalah sangat mudah untuk dilakukan.







         
















2.0 Pengenalan
Aplikasi edmodo menggalakkan pembelajaran berlaku tidak kira tempat dan pada bila-bila masa sahaja. Tujuan utama penciptaan aplikasi ini untuk membolehkan seorang guru memberi dan menghantar mesej kepada pelajarnya, membincangkan topik-topik pembelajaran dengan pelajarnya atau sesama rakan guru, memberikan gred / markah terhadap hasil kerja yang diberikan oleh pelajarnya, berkongsi isi-isi dan bahan-bahan pelajaran, dan melalui rangkaian aplikasi ini juga pertukaran pendapat dan idea dapat diperolehi dengan mudah.

2.1 Sejarah
Edmodo didirikan oleh Nicolas Borg dan Jeff O’Hara, iaitu dua orang ahli teknologi yang bekerja di sekolah yang berasingan di bandar Chicago. Pada akhir tahun 2008, Nic Borg dan Jeff O’Hara telah menyedari bahawa suasana persekitaran pembelajaran di sekolah haruslah dipertingkatkan seiring dengan kemajuan teknologi pada zaman masa kini. Terdapat dua perkara yang dijadikan asas kepada lonjakan kepada penciptaan alat aplikasi ini iaitu menutup jurang yang ada di antara bagaimana pelajar itu meneruskan kehidupan sehariannya dengan bagaimana seseorang murid itu mempelajari sesuatu ilmu di sekolah. Pada zaman masa kini, edmodo sudah berkembang pesat dan sudah memiliki lebih kurang 13,000,000 orang pengguna yang telah mendaftar akaun sebagai pengguna edmodo dimana ia terdiri daripada kalangan guru-guru, para pelajar, dan ibu bapa.

2.2 Kelebihan penggunaan aplikasi edmodo kepada guru dan pelajar
Aplikasi pendidikan seperti Edmodo menyediakan medium yang selamat terhadap guru-guru dengan para pelajarnya untuk berhubung dan berkerjasama dalam mendapatkan perkongsian isi-isi dan bahan pelajaran, dan dapat mengakses tugasan kerja rumah dengan mudah, mengetahui gred atau markah, boleh mengadakan perbincangan kelas dan pemberitahuan sesuatu maklumat. Matlamat utama kepada penghasilan aplikasi Edmodo ini ialah untuk membantu para pendidik memanfaatkan penggunaan media sosial yang ada sekarang terhadap pembelajaran anak-anak didiknya di dalam bilik darjah.


Edmodo membantu guru membentuk sebuah komuniti di dalam sesebuah bilik darjah.Antara kelebihan lain menggunakan aplikasi edmodo:
1.    Tugasan dapat diberikan oleh guru terus menerusi edmodo sebagai kerja rumah.
2.    Boleh memasukkan sebarang video dan imej sebagai bahan pembelajaran.
3.    Guru boleh mengajar pelajarnya dalam jumlah yang ramai dalam satu-satu masa.
4.    Jadual yang melibatkan perkara-perkara penting seperti jadual ujian dan sebagainya dapat dikemaskini.
5.    Rupa bentuk aplikasi sama dengan aplikasi facebook.
6.    Edmodo boleh diakses dengan menggunakan telefon bimbit smartphone.

2.3 Penggunaan edmodo menerusi telefon bimbit
Aplikasi edmodo juga boleh dilayari dan diakses melalui telefon bimbit jenis smartphone Android mahupun iPhone. Pembelajaran menggunakan edmodo boleh dilakukan di mana-mana dan dengan wujudnya telefon bimbit jenis smartphone ini akan membantu membentuk pembelajaran menggunakan aplikasi edmodo ini menjadi lebih mudah dan senang dibawa ke mana-mana.
Telefon bimbit Android
Telefon bimbit iPhone

2.4 Cara-cara bagi seorang guru menggunakan Edmodo
1.    Layari laman web sesawang http://www.edmodo.com.
2.    Bagi pengguna baru yang ingin membina akaun di edmodo, tekan butang “I’m a Teacher” untuk seorang guru, dan tekan butang “I’m a Student” jika seorang pelajar.



3.    Isikan semua maklumat yang dikehendaki di ruang yang disediakan dan tekan butang “Sign Up”.

4.    Paparan baru akan terbuka sejurus sahaja akaun telah diaktifkan.

5.    Bagi membina dan mewujudkan sesuatu kumpulan khususnya, contohnya guru yang mengajar adalah guru tingkatan 3. Guru ini akan klik pada butang “Join or Create” pada ikon yang terletak di sebelah kiri dan bawah halaman sesawang.

6.    Isi semua maklumat yang diperlukan untuk membina kumpulan baru pada ruang petak yang telah disediakan.

7.    Klik pada butang “Create”, sejurus itu keluar tetingkap kecil yang akan memaparkan nama kumpulan berserta kod kumpulan. Kod kumpulan ini penting untuk memudahkan pelajar-pelajar turut serta dalam kumpulan yang telah dibina khusus untuk membantu memudahkan pembelajaran para pelajarnya.

8.    Guru boleh menyediakan tugasan kepada para pelajarnya dengan klik pada ikon “Assignment”. Maklumat yang perlu diisi oleh guru hendaklah dilengkapkan sebelum tekan pada butang “Send”.

9.    Dengan penggunaan aplikasi edmodo, seseorang guru juga boleh membina kuiz. Klik pada ikon yang berlabel “Quiz”.



10. Kuiz yang dibina sama ada soalan berbentuk objektif (aneka pilihan jawapan, betul-salah, isi tempat kosong) mahupun soalan yang berbentuk esei. Setelah semua soalan kuiz telah siap dibina, klik pada butang “Assign Quiz”.
11. Apabila seseorang pengguna edmodo ingin keluar dari rangkaian aplikasi ini, pengguna akaun boleh klik pada butang  “Account” dan seterusnya klik pada butang “Log Out”.












3.0      Schoology
3.1      Definisi Schoology
Schoology atau lebih dikenali sebagai schoology.com adalah perkhidmatan rangkaian sosial dan persekitaran pembelajaran maya untuk sekolah K-12 dan institusi pengajian tinggi yang membolehkan pengguna mencipta, mengurus, dan berkongsi kandungan akademik. Schoolgy merupakan satu gabungan Learning Management System (LMS) atau sistem pengurusan pembelajaran dan rangkaian sosial yang percuma.

         
          Visual dan fungsi Schoology adalah serupa dengan Facebook. Ia merupakan kaedah seperti Facebook yang menggunakan alat media sosial yang popular untuk memperbaiki tahap komunikasi dan kolaborasi. Schoology juga membekalkan kemudahan tambahan seperti rekod kehadiran, buku gred dalam talian, ujian dan kuiz serta kotak letak kerja rumah (homework dropboxes ). Ciri-ciri media sosial ini memudahkan kerjasama di kalangan kelas, kumpulan, atau sekolah. Schoology boleh disepadukan dengan laporan sekolah yang sedia ada dan sistem maklumat malah menyediakan keselamatan tambahan, penapisan dan menyokong setiap keperluan sekolah.

          Schoology ditawarkan kepada individu, sekolah-sekolah dan daerah percuma. Terdapat banyak pesaing dalam ruang LMS. Perkhidmatan utama yang tertumpu kepada pendidikan termasuk Learning Space ePals, edmodo, Etudes, Desire2Learn, Instructure, Blackboard dan Moodlerooms.







3.2      Latar Belakang Schoology

Platform Schoology telah direka oleh Jeremy Friedman, Ryan Hwang dan Tim Trinidad ketika masih lagi bergelar mahasiswa di Universiti Washington di St Louis, MO. Asalnya schoology direka hanya sekadar untuk berkongsi nota. Namun, Schoology telah dikeluarkan secara komersial pada bulan Ogos 2009 dan ciri-ciri tambahan serta fungsi terus ditambah.

          Pada Oktober 2010 perkhidmatan ini mempunyai lebih daripada penyertaan 2,400 sekolah di seluruh negara yang terdapat dalam sistem dan rancangan untuk membina kandungan interaktif bahawa guru boleh menggunakannya untuk menyokong bahan-bahan kursus dan menyediakan akses yang lebih baik kepada ibu bapa. Tambahan pula sistem ini telah dimasukkan teks pemberitahuan mesej, aplikasi iPhone, integrasi Google dokumen, aplikasi Google Play, berkongsi sumber perpustakaan, dan mengimport soalan untuk ujian dan kuiz.

3.3      Cara guru menggunakan Schoology

Schoology banyak membantu guru dan memudahkan guru dalam proses pengajaran dan pembelajarannya. Pada awalnya guru akan mewujudkan Kursus di Schoology.

          Apabila pertama kali log in, skrin utama akan muncul pada paparan skrin. Di sini guru mempunyai pilihan untuk menyelesaikan tugas-tugas biasa seperti menambah tugasan, mesej, peristiwa, dan kemas kini
          Pada sebelah kiri halaman tersebut, anda akan melihat pautan lain yang sering digunakan. Untuk melihat / mewujudkan kursus, klik pautan kursus. Laman kursus akan kelihatan seperti ini:



Pelayaran adalah mudah, dan lokasi kepelbagaian alat serta tugas-tugas yang berbeza juga menonjol. Mari kita pergi melalui proses mewujudkan satu kursus baru. Untuk berbuat demikian, klik pada butang 'Create Kursus' ke arah sebelah kanan.


Pada skrin yang seterusnya ialah di mana anda menghasilkan informasi berkaitan kursus anda.


Selepas kursus guru terhasil, guru perlu mempunyai keupayaan untuk merubah beberapa tetapan. Pilihan yang disediakan untuk guru bergantung kepada penglihatan kursus. Jika guru membenarkan ia boleh dilihat kepada pengguna Schoology lain atau kepada semua orang, maka guru mempunyai pilihan yang lebih banyak dengan membenarkan aspek-aspek tertentu kursus boleh dilihat. Ini memberikan guru melengkapkan kawalan ke atas privasi kursus anda, dan anda boleh memilih tugasan yang sesuai untuk situasi anda.


Simpan tetapan anda untuk membawa anda ke skrin homeroom  kursus.



Kursus baru anda akan muncul di sini. Sekarang anda perlu mendapatkan beberapa pelajar ke bahagian anda. Klik pada nama seksyen untuk membawa anda ke skrin utama kursus.

          Salah satu perubahan utama yang dilaksanakan dengan mereka bentuk semula pada bulan Ogos Schoology 2010 adalah bahawa guru tidak mampu lagi untuk mencipta akaun pelajar. Sebaliknya, pelajar perlu untuk mewujudkan akaun mereka sendiri dan menyertai kursus dengan kod akses.

Apabila pelajar ditambah, ahli-ahli akan dapat dilihat pada skrin rumah seksyen


Dengan menggunakan menu drop-down untuk mewujudkan suatu tugasan, terdapat pilihan yang berbeza yang anda boleh pilih. Tugasan diberi tarikh akhir serta pilihan yang digredkan atau ungraded. Ini adalah apa yang kelihatan seperti gambar di bawah.


Apabila klik pada tugasan analitik, kita boleh mendapat informasi yang terperinci berkaitan kekerapan tugasan tersebut dilihat atau dibuka.


3.4     Kelebihan Schoology dalam pendidikan

Dalam era di mana teknologi yang digunakan oleh ramai pelajar dalam semua aspek kehidupan, ia menawarkan manfaat yang besar kepada pelajar-pelajar apabila sekolah dan perubahan sistem pendidikan telah menggabungkan teknologi ke dalam bilik darjah. Schoology membolehkan guru-guru untuk melanjutkan pembelajaran pelajar mereka di luar bilik darjah ke dalam dunia digital. Di dalam bilik darjah, pelajar dengan pelbagai kebolehan dan gaya pembelajaran hanya bergantung kepada guru mereka untuk memenuhi semua keperluan pembelajaran mereka. Manakala Schoology membantu guru untuk mengubah arahan serta tugasan.

          Schoology menyediakan peluang kepada pelajar untuk mengambil bahagian dalam perbincangan, projek kumpulan. Selain itu, meningkatkan keupayaan guru dan pelajar dalam kesediaan untuk berkomunikasi dan bekerjasama antara satu sama lain. Schoology menjadikan pembelajaran lebih bermakna kepada pelajar dengan menggabungkan rangkaian sosial ke dalam pembelajaran sosial dan pengurusan bilik darjah. Kebanyakan pelajar sudah biasa dengan laman rangkaian sosial, oleh itu Schoology menghubungkan pengetahuan mereka yang sedia ada kepada pengalaman baru yang menjadikan ia lebih bermakna dan menarik kepada pelajar.

          Schoology juga berfungsi untuk menyelesaikan masalah komunikasi antara pihak sekolah dan keluarga pelajar. Setiap guru disediakan dengan profil di mana pelajar dan ibu bapa boleh menghantar komen atau soalan pada halaman guru di samping berhubung melalui mesej secara langsung atau peribadi. Dalam format ini, guru boleh menyampaikan mesej penting dalam adar yang segera kepada ibu bapa individu atau semua ibu bapa pelajar di dalam kelas. Ibu bapa kemudiannya boleh membalas, membincangkan, atau bertanya soalan tentang mesej-mesej tersebut. Oleh sebab sistem ini adalah berasaskan web, mesej dan profil boleh diakses dari mana-mana sahaja dengan sambungan internet dan pada bila-bila masa. Pentaksiran dari laman web adalah gred, pengumuman, dan acara kelas, disediakan untuk ibu bapa, guru, dan pelajar untuk dilihat.

          Akhir sekali, guru mempunyai pilihan untuk melampirkan lembaga perbincangan dan membenarkan pelajar untuk bertanya soalan serta menerima bantuan tentang tugasan yang diberikan. Semua perbincangan boleh diakses dan dipantau oleh guru. Schoology memupuk komuniti pembelajaran yang selamat dalam dunia digital.






3.5      Aplikasi Schoology kepada guru dan pelajar
3.5.1  Guru

Di bawah sistem schoology, guru boleh mencipta, berkongsi, dan mengedit bahan akademik seperti ujian, kuiz, tugasan, kerja rumah, papan perbincangan, projek, serta gred yang boleh disiapkan secara langsung di laman web ini atau dicetak dan dibawa ke kelas. Tugasan yang telah disiapkan pada laman web boleh dijadikan kotak drop digital menunggu penggredan dari guru atau melalui sistem komputer penggredan yang telah ditetapkan oleg guru.

          Schoology bukan sahaja menyediakan portal untuk komunikasi dan pengurusan tugasan tetapi Schoology juga membolehkan guru menyediakan buku gred dalam talian, cara mengesan dan merekodkan rekod kehadiran, serta berupaya untuk menganalisis input pelajar dalam pelbagai aspek seperti penyertaan dalam papan perbincangan, pentadbiran dan lain-lain. Ibu bapa mempunyai pilihan menerima kod akses untuk melihat aktiviti dalam talian dan gred anak mereka. Schoology membantu untuk menyediakan semua komponen sistem sekolah, guru, ibu bapa, pelajar, pengajaran dan pembelajaran serta meningkatkan kejayaan pelajar.

3.5.2  Pelajar

 Schoology.com pelajar diberi peluang untuk meluahkan pendapat dan melihat pemikiran pelajar-pelajar. Ini mengajar pelajar bagaimana untuk berkomunikasi dengan betul serta bagaimana menilai dan menghormati pendapat dan idea-idea yang lain. Dengan adanya kumpulan perbincangan, pelajar boleh melakukannya di rumah atau pada masa lapang mereka sekali gus menjimatkan masa di dalam kelas.
          Dengan Schoology.com, pelajar akan mengaplikasikan apa yang mereka tahu tentang rangkaian sosial dalam talian untuk pembelajaran sosial yang terkandung dalam schoology. Pelajar boleh menggunakan laman ini untuk meluahkan idea mengenai tugasan kelas, bekerjasama dalam projek-projek, dan sebagai bentuk alternatif petaksiran.

          Selain itu, Schoology juga  memberikan pelajar pelbagai peluang untuk menggunakan pelbagai aplikasi seperti papan perbincangan, mesej, dan kerjasama dalam talian. Selepas belajar bagaimana untuk menggunakan aplikasi ini, guru boleh membenarkan pelajar untuk belajar bagaimana untuk menggunakan alat ini dengan lebih berkesan untuk mencapai matlamat yang dirancang, juga belajar lebih lanjut mengenai pelajaran yang diajar, bekerja dalam projek kumpulan dan lain-lain.





RUJUKAN



No comments:

Post a Comment